בחורה מבוגרת לאחר זריקת סוכר בכף הרגל

מהם הסיבוכים האפשריים בטיפול כף רגל סוכרתית?

בעידן של היום כמויות הסוכר שאנו צורכים גבוהות מאד לעומת הכמות שאנו באמת זקוקים לה, חטיפים ושוקולדים הם חברו הטוב ביותר של הילד הממוצע. בשל הצריכה הגבוהה והמוגזמת של סוכר בגילאים מבוגרים יותר אנו מגלים שאנו חולים בסוכרת. נכון, סוכרת לא נוצרת רק מאכילת סוכרים אלא גם מאכילת פחמימות אשר מתפרקות לסוכרים בגופינו. סוכרת הינה מחלה שכיחה מאד בקרב אנשים רבים בעידן של היום. מגיל צעיר אנו מתחילים את התמכרותנו לסוכר וסוללים את דרכינו לעבר הסוכרת העתידית. במאמר הבא נרכז עבורכם את הסיבוכים האפשריים בטיפול כף רגל סוכרתית.

מה היא כף רגל סוכרתית בכלל?

מה היא כף רגל סוכרתית ומה גורם לה להיווצר בכלל?, מה הם הסימנים המזהירים על כף רגל סוכרתית?, איך אפשר למנוע את הסיבוכים שקשורים במצב זה? ומה הסיכוי שגם לי תהיה כף רגל סוכרתית? בכתבה הבאה נרכז לכם את כל התשובות לכך:

נתחיל בהסבר על מחלת הסוכרת:

כיום, אחד מתוך ארבעה אנשים יסבול ממחלת הסוכרת. תופעה זאת עלתה משמעותית בשנים האחרונות בשל הצריכה הלא מאוזנת של מתוקים ופחמימות. מחלת הסוכרת הינה מחלה מטבולית שמתאפיינת בריכוז גבוהה מאד של גלוקוז (סוכר) בדם שלנו. כיום, המחלה נחשבת ממש למגיפה ואחוז החולים בסוכרת עולה משמעותית. בנוסף, גם אחוז הסובלים ממצם טרום סוכרתי עולה באופן דרסטי כיום. אחד הסיבוכים המשמעותיים ביותר שנוצרים בעקבות מחלת הסוכרת היא כף רגל סוכרתית.

כף הרגל הסוכרתית מתאפיינת לרוב בהתפתחותו של כיב, נמק, או זיהום בכף הרגל. כאשר לא מטפלים במהירות בפצעים בכף הרגל הסוכרתית מצב זה עלול להוביל לכריתתם של אחד מהגפיים או במקרה הרע של שניהם. אך כאשר נזהה מוקדם את הבעיות הקשורות לסוכרת בכף הרגל נוכל למנוע את התפתחותם וגם למנוע את הצורך בכריתתם.

ישנם סימנים אשר יעדיו לנו שיש לנו כף רגל סוכרתית, להלן פירוט של סימני האזהרה כדי שנהיה ערניים למצב המתרחש בגופינו:

1. כאשר נבחין בשינוי גוון העור בכפות הרגליים ואזור הקרסוליים שלנו נדע שזה הוא סימן אזהרה.

2. כאשר נבחין בנפיחות בכפות הרגליים או בקרסוליים שלנו נדע שזה הוא סימן אזהרה.

3. כאשר נחווה חוסר תחושה באצבעות הרגליים ובכפות הרגליים נדע שזה הוא סימן אזהרה.

4. כאשר נרגיש כאבים לא מוסברים בכפות הרגליים שלנו נדע שזה הוא סימן אזהרה.

5. כאשר נבחין בהופעתם של פצעים שלא נרפאים באזור הרגליים נדע שזה הוא סימן אזהרה.

6. כאשר נבחין בהתפתחותה של פטרת הציפורניים נדע שזה הוא סימן אזהרה.

7. כאשר נבחין ביבלות בכף הרגל שפולטות דם נדע שזה הוא סימן אזהרה.

8. כאשר נבחין בסדקים בעקב ואור יבש בכפות הרגליים נדע שזה הוא סימן אזהרה.

מה הם הגורמים להתפתחותה של סוכרת בכף הרגל?

כף רגל סוכרתית יכולה להתפתח בגלל פגיעה בתפקודם על העצבים (נוירופתיה) באזור או בעקבות פגיעה בכלי הדם (שתפקידם להוביל את זרמי הדם לכפות הרגליים) שמקיפים את כפות הרגליים כתוצאה ממחלת הסוכרת.

נוירופתיה סוכרתית:

נוירופתיה סוכרתית הינה אחד הגורמים הנפוצים להתפתחות פצעים סוכרתיים באזור כף הרגל. נוירופתיה הינה מצב של חוסר תחושה פיזי שפוגע ברגש בכף הרגל, בעקבות זה לא נחוש כאב או טמפרטורה באזור כפות הרגליים.

לדוגמא: אדם בריא אשר ינעל נעליים אשר יהוו לחץ מסיבי על כפות רגליו ירגיש זאת וירפה את הלחץ אשר קיים על כפות רגליו. לעומת זאת אדם אשר חולה בנוירופתיה סוכרתית אינו ירגיש את הלחץ המתון אשר כפות רגליו נמצאות בו ולא יבצע אף פעולה לצורך הקלת הלחץ.

דוגמא נוספת: אדם אשר סובל מנויתרופתיה סוכרתית אשר נדקר בכף רגלו מחפץ כל שהוא לא ירגיש את הפצע ולא יהיה מודע לכך שעליו לטפל בבעיה.  

חוסר תחושת בכפות הרגליים עלול להוביל בסופו של דבר להיווצרותם של כיבים ופצעים בכפות הרגליים.

איך נוכל למנוע את הסיבוכים שנגרמים עקב כף רגל סוכרתית?

דבר ראשון, חשוב שנבצע אבחון לשם איתורו של הגורם של כף רגל סוכרתית. אם הוא נוירופתיה סוכרתית או שאלו בעיות בזרימה תקינה של דם לכפות הרגליים. לאחר איתורו של הגורם אשר גורם לכף רגל סוכרתית נצטרך להיות במעקב שגרתי אצל הרופא לפודיאטריה שהוא חשוב ואף יכול למנוע את התפתחותם של הסיבוכים השונים. על ידי בדיקה שגרתית המטופל יכול לצמצם את הסיכון לקטיעתם של אחת מרגליו ב-85% בעקבות פצעים וכיבים סוכרתיים. בנוסף, בעקבות אבחון וטיפול נכון המטופל יכול להוריד את הזדקקותו באשפוז בגלל הפצעים הסוכרתיים ב-24%.

בנוסף, לאנשים אשר סובלים בכף רגל סוכרתית, כל בעיה שגרתית כמו גזירת ציפורניים לא נכונה או התפתחותה של יבלת עלול להוביל אותם לפצע סוכרתי מה שיוביל לזיהום אזורי. לכן, בעת התפתחותו של כל פצע או בעיה שהמטופל מרגיש עליו לסור בדחיפות לרופא הפודיאטור כדי למנוע החמרה משמעותית במצבו הרפואי.

לסיכום

כף רגל סוכרתית הינה המחלה קשה ומסוכנת ועלולה לגרום לסיכונים רבים באורך חייו של החולה. לכן, במידה ואתם חולים בכף רגל סוכרתית תהיו ערניים לגבי כל המתרחש בגופכם ואל תזניחו את תדחו טיפול או הליכה לרופא. דחייה כזאת עלולה להוביל לכריתת אחת מרגליכם. שיהיה שפע של בריאות!

Write a comment

דילוג לתוכן