שלבי ניתוח ציפורן חודרנית

שלבי הניתוח של ציפורן חודרנית

ציפורן חודרנית היא תופעה בה ציפורן גדלה באופן לא בריא, לתוך העור שסובב אותה במקום כלפי חוץ. זהו מצב שיכול להוביל לכאבים משמעותיים מאוד, ולכן חשוב גם לטפל בו בצורה יעילה ככל הניתן. במצבים בהם הטיפול השמרני בציפורן החודרנית לא מצליח להגיע לתוצאה הרצויה, יש לפנות לאפשרות של ניתוח. נכיר את שלבי הניתוח השונים של ציפורן חודרנית, ונבין מתי צריך לפנות לניתוח.

מהי ציפורן חודרנית?

ציפורן חודרנית היא מצב רפואי שלא נחשב למצב קשה במיוחד, אך עבור הסובלים ממנו מדובר באחד המצבים הקשים והכואבים שאפשר לסבול מהם. מצב זה הוא למעשה גדילה של הציפורן בצורה לא בריאה. לרוב, ציפורן גדלה כלפי חוץ – אנחנו יודעים זאת היטב ומקפידים על גזירה של הציפורניים וטיפוח שלהן באופן קבוע. עם זאת, ישנם מצבים בהם הציפורן גדלה לא רק כלפי חוץ אלא גם כלפי פנים, ולמעשה חודרת לרקמת העור שעוטפת את אזור הציפורן. מצב זה קורה לרוב בבוהן הגדולה של הרגל, אך הוא יכול להתפתח בכל אחת מהציפורניים ברגליים או בידיים. התוצאה הישירה של ציפורן חודרנית שכזאת היא כאב – גם בדרגה הקלה ביותר של ציפורן חודרנית מדובר בתופעה כואבת שגורמת לאדמומיות ולבצקת באזור הציפורן. במצבים חמורים יותר יכולים להתפתח סימנים של זיהום, הפרשה של מוגלה או דימום, ובמצב החמור ביותר גם דלקת כרונית המובילה לגדילה של רקמה מסביב לציפורן. התסמינים גם נוטים להחמיר ככל שהציפורן החודרנית לא מטופלת לאורך זמן רב יותר.

ממה נגרמת ציפורן חודרנית?

ישנם לא מעט גורמים אפשריים להתפתחות של ציפורן חודרנית, וכמעט כולם גורמים שבהחלט ניתן למנוע אם מקפידים על הרגלים בריאים סביב הציפורניים שלנו. הסיבות השכיחות ביותר כוללות גזירה לא נכונה של הציפורניים, נעילה של נעליים הדוקות מדי שמפעילות לחץ על הציפורן (בעיקר בעת מאמץ גופני), גורמים גנטיים המשפיעים על גדילה הציפורן, הזעת יתר ברגליים, זיהום ברגליים בעקבות פטרייה או חבלה בציפורן בשל מכה או טראומה אחרת. בנוסף, אנשים שסובלים מהשמנה, סוכרת, בעיות כליות ובעיות הורמונליות נוטים לפתח ציפורניים חודרניות בשכיחות גבוהה יותר.

כיצד מטפלים בציפורן חודרנית?

טיפול בציפורן חודרנית הוא לרוב טיפול שמרני, שמתבצע באמצעות השריה של האצבע במי סבון ומריחה של משחה אנטיביוטית עם סטרואידים. במצב של ציפורן חודרנית פשוטה יחסית שאינה מפרישה, צריך להקפיד לגזור את הציפורן בצורה נכונה ולהשרות את האצבע הפגועה לפחות 3 פעמים ביממה במים חמים עם סבון. אם מקפידים על שמירת האזור נקי וסטרילי ועל טיפול במשפחה, כ-70% מכלל מקרי הציפורן החודרנית ייפתרו תוך זמן קצר יחסית. במצבים בהם הטיפול השמרני לא מצליח לטפל בציפורן החודרנית, יש לפנות לאפשרות מתקדמת יותר, שהיא כמובן ניתוח. נכיר את שלבי הניתוח לתיקון ציפורן חודרנית קצת יותר טוב.

שלבי הניתוח בציפורן חודרנית

ניתוח לתיקון ציפורן חודרנית הוא ניתוח פשוט ומהיר יחסית, שמתבצע לרוב בתנאי מרפאה וללא חדר ניתוח, בהרדמה מקומית (אלחוש) של אזור הציפורן. משום שמדובר בניתוח בהרדמה מקומית, לרוב אין צורך בהכנה מיוחדת אליו מבחינת צום או הפסקת תרופות – אך יש להתייעץ עם הרופא המטפל בכל מקרה. במהלך הניתוח עצמו מרדימים את האזור בצורה מקומית, ומסירים את השוליים של הציפורן באופן מלא – גם את החלק הבריא וגם את החלק החודרני. לאחר מכן מתבצעת צריבה של שורש הציפורן באמצעות לייזר, גלי חשמל או באמצעות חומר מיוחד שמונע צמיחה, כך שמבטיחים שהציפורן החודרנית לא תגדל שוב לתוך רקמת העור. לאחר סיום ההסרה והצריבה מורחים על אזור הניתוח משחה אנטיביוטית, שמונעת זיהומים עתידיים באתר הניתוח. יש להקפיד להמשיך להשרות את אזור הניתוח במים חמים עם סבון מספר פעמים ביום לאחר הניתוח, לשמירה על ההיגיינה של המקום ולמניעת הישנות של הציפורן החודרנית במקום.

החלמה וחזרה של ציפורן חודרנית

ציפורן חודרנית היא אמנם לא מצב מסוכן על פי רוב (למעט מצבים קיצוניים של פצעים מזוהמים שלא מטופלים), אך בהחלט מדובר במצב מטריד, ולמרבה הצער גם במצב חוזר. 60% מכלל האנשים שסבלו מציפורן חודרנית בשלב כלשהו של חייהם יסבלו ממנו שוב, בעיקר כשהם מטופלים באמצעות טיפול שמרני. עם זאת, מי שעובר טיפול בניתוח ובצריבה של אזור הציפורן החודרנית מרוויח מכך בהקשר זה, משום שבמצבים אלה רק 10% מהאנשים יסבלו שוב מציפורן חודרנית. ההחלמה מהציפורן החודרנית עם טיפול שמרני אורכת מספר שבועות, ואילו בניתוח בדרך כלל שבוע ימים יספיקו. הדרך היעילה ביותר למנוע הישנות של מקרה הציפורן החודרנית היא כמובן באמצעות הקפדה על גזירה נכונה של הציפורניים ועל היגיינת הידיים והרגליים.

קבלו את הטיפול והיפרדו מהכאב

כמו לא מעט מצבים רפואיים אחרים, הבעיה המרכזית עם ציפורן חודרנית היא הכאב, שיכול להפוך למטרד משמעותי של ממש בקרב הסובלים ממצב זה. לכן, חשוב לטפל בציפורן החודרנית ביעילות, בין אם מדובר במצב קל בו טיפול שמרני יספיק, ובין אם באמצעות ניתוח פשוט ומהיר. כעת, כשאתם יודעים מהם שלבי הניתוח וכיצד הוא מתבצע, אפשר לחשוש קצת פחות מקבלה של טיפול כזה, ולפנות לאפשרות הזאת בשביל להיפרד מהמטרד המכאיב הזה, בסבירות גבוהה לתמיד. לאחר מכן, כל מה שצריך לעשות הוא פשוט לשמור על הציפורן וסביבתה בכדי למנוע הישנות של החודרנות.

Comments 4

  1. בתיה
    ינואר 18, 2023

    שלום לבני (בן 14) ציפורן חודרנית לדעתי בדרגה חמורה
    יש לו נפיחות גדולה סביב הצפורן בשתי בהונות הרגליים ואדמומית
    לאיזה רופא אמורים לפנות עם הדבר?
    כמה עולה טיפול אצליכם.
    והאם אתם עובדים עם קופות החולים

    1. אפריל 8, 2023

      היי אנחנו עובדים עם קופות החולים, תצטרכי לתאם תור ונשמח לבדוק את בנך.

  2. מרי רביבו
    יולי 27, 2023

    הי אני עם 2 ציפורניים חודרניות ושמעתי יל הטיפול בהרדמת המקום ואני שואלת האם ההצלחה היא 100 אחוז ? האם יש כאבים לאחר הטיפול ? וכמה זה עולה ? תודה רבה

  3. תמי דאלון
    ספטמבר 26, 2023

    שלום. אני מונינת לניתוח ציפורן חודרני.תחזרו עליי בבקה.
    0507352035 תמי

Write a comment

דילוג לתוכן