כף רגל סוכרתית: איך ניתן לטפל ואף למנוע?

מהי כף רגל סוכרתית ומה גורם לה, אילו סימני אזהרה יעידו על כף רגל סוכרתית וכיצד ניתן למנוע את הסיבוכים הקשורים במצב? התשובות בכתבה שלפניכם

כף רגל סוכרתית

אחד מכל ארבעה אנשים סובל מסוכרת – מחלה מטבולית המתאפיינת בריכוז גבוה מן התקין של סוכר (גלוקוז) בדם.  שיעור חולי הסוכרת וכן גם שיעור הסובלים ממצב טרום סוכרתי עולה באופן מתמיד והמחלה נחשבת למגיפה של ממש. אחד מהסיבוכים המשמעותיים ביותר הכרוכים במחלת הסוכרת היא כף רגל סוכרתית.

כף רגל סוכרתית מתארת מצב בו מתפתח כיב, זיהום או נמק בכף הרגל. ללא טיפול, פצעים בכף רגל סוכרתית עלולים להוביל לקטיעה של הגפיים התחתונות. עם זאת, בעיות בכפות הרגליים הקשורות במחלת הסוכרת ניתנות למניעה באמצעות ביקורים קבועים אצל דוקטור לפודיאטריה שיסייע באיתור סימני האזהרה ובטיפול מהיר ויעיל בבעיות השונות כדי למנוע החמרה במצב.

אילו סימני אזהרה עלולים להעיד על כף רגל סוכרתית?

  • שינויים בגוון העור באזור כפות הרגליים והקרסוליים
  •  נפיחות בכפות הרגליים או הקרסוליים
  • חוסר תחושה בכף הרגל ובאצבעות הרגליים
  • כאבים בלתי מוסברים בכפות הרגליים
  • הופעת פצעים קשיי ריפוי באזור
  • התפתחות פטריה בציפורניי הרגליים
  • יבלות בכף הרגל שנוטות לדמם
  • עור יבש וסדוק, ביחוד באזור העקב

מהם הגורמים האפשריים להתפתחות כף רגל סוכרתית?

כף רגל סוכרתית עלולה להתפתח בשל פגיעה בתפקוד העצבי (נוירופתיה) או עקב פגיעה בכלי הדם ההיקפיים (אשר מובילים את הדם לגפיים התחתונות), כתוצאה ממחלת הסוכרת.

נוירופתיה סוכרתית היא הגורם הנפוץ ביותר להתפתחות פצעים סוכרתיים בכפות הרגליים. נוירופתיה היא מצב של היעדר תחושה הפוגע ברגישות כף הרגל לכאב או לטמפרטורה.
כך לדוגמה, בעוד שנעילת נעליים לוחצות על- ידי אדם בריא תוביל לנפיחות וכאב מקומי וכתוצאה מכך לחליצת הנעל, אדם הסובל מנוירופתיה סוכרתית לא יסבול מתחושת אי נוחות ועל כן לא יבצע כל פעולה כדי להקל עליה. בדומה לכך, גם מצבים בהם אדם הסובל מנוירופתיה נדקר מחפץ חד בכף רגלו לא יביאו לתחושת כאב ולטיפול בבעיה.
היעדר התחושה עלולה להוביל לבסוף להתפתחות של כיבים בכף הרגל.

כיצד ניתן למנוע את הסיבוכים השונים הקשורים בכף רגל סוכרתית?

בשלב הראשון, חשוב לבצע אבחון מקיף לשם איתור הגורם לכף רגל סוכרתית, בין אם נוירופתיה סוכרתית או בעיות בזרימת הדם לכפות הרגליים.
לאחר איתור הגורם לכף הרגל הסוכרתית חשוב להקפיד על מעקב תקופתי ובחינה של כפות הרגליים על-ידי פודיאטור.
בקרב אלה הסובלים מכף רגל סוכרתית מעקב שגרתי אצל דוקטור לפודיאטריה הוא חיוני ואף עשוי למנוע התפתחות של סיבוכים שונים: הבדיקה השגרתית עשויה לצמצם את הסיכון לקטיעת גפיים תחתונות עקב כיבים ופצעים סוכרתיים בכ-85% ולמזער את הסיכון לאשפוז כתוצאה מהפצעים הסוכרתיים בכ-24%.

מעבר לכך, בקרב מטופלים הסובלים מכף רגל סוכרתית, כל בעיה שגרתית, כמו יבלת או גזירה לא נכונה של הציפורניים, עלולה להוביל לזיהום אזורי משמעותי. על כן, במצבים בהם מתפתחת בעיה בכף הרגל חשוב לפנות בהקדם לטיפול אצל פודיאטור כדי למנוע החמרה במצב.

דרכים לטיפול ביתי לסיוע במניעת התפתחות של כף רגל סוכרתית:

  • הקפידו לבחון את מצב כפות הרגליים באופן יומיומי: בדקו אם קיימים חתכים, פצעים או שינויים באצבעות הרגליים – כמו נפיחות או שינויי בגוון האצבעות.
  •  הקפידו לגרוב גרביים עבות ורכות והימנעו מלגרוב גרביים בעלות תפרים בולטים שעלולים לגרום לחיכוך ולהתפתחות של שלפוחיות בכפות הרגליים.
  • בצעו פעילות גופנית בשגרה כדי לשמור על משקל תקין ולשפר את זרימת הדם בגוף. בזמן האימון, הקפידו לנעול נעליים נוחות.
  • הקפידו שלא ללכת יחפים אפילו בביתכם כדי למנוע את הסיכוי לפציעות והתפתחות של זיהום אזורי.
  •  אם אתם סובלים מיבלת בכף הרגל, אל תטפלו בה בעצמכם והימנעו משימוש בתכשירים שונים הנמכרים בבתי המרקחת ללא מרשם. תכשירים אלה עלולים לפגוע בעור בכף הרגל ולגרום לנזק בלתי הפיך.
  • הקפידו לפנות לדוקטור לפודיאטריה לצורך בדיקה שגרתית לפחות פעם בשנה כדי למנוע סיבוכים שונים.

צרו קשר עם אנדי קרף, ד"ר לפודיאטריה - פודיאטור מנתח

דילוג לתוכן