רופאה בוחנת כף רגל של מטופל

מחלות ציפורניים נפוצות

לא מעט מהפניות אל רופא העור נעשות על ידי מטופלים הסובלים ממחלות ציפורניים כאלו ואחרות, ועל פי לא מעט מחקרים נראה כי 30 אחוז מהאוכלוסיה עלולה לסבול ממחלות ציפורניים או פטרת בציפורניים. יחד עם זאת לא מעט מומחים מעריכים כי טיב הציפורן מעיד על לא מעט פרמטרים בגוף, החל מתזונה נכונה ועד לסוגי מחלות שיכול המטופל לסבול מהם. ולמרות שהציפורניים יכולים לשמש "מראה" ליחס המדדים הגופניים שלנו, הן גם אמורות לשמש אותנו במגוון רחב של פעולות עדינות המתחילות באחיזה מדויקת בפריטים קטנים ועד להליכה וריצה בטוחה. עם זאת הגישה טוענת כי רובן של מחלות ציפורניים נמצאות דווקא אצל האוכלוסיה הבוגרת יותר, שכן גוף צעיר עדיין מייצר תאים בקצב גבוהה יותר, מה שמוריד את אחוזי התחלואה באזור הציפורניים. ובניגוד לדעה הרווחת כי פטרת היא הגורם המרכזי לשינויים במבנה הציפורן, היא מהווה בסך הכל חמישים אחוזים כאשר יתר הסימפטומים מעידים על דלקות, מצבים מכניים ולא פעם גם גידולים. 

מחלות כלליות וציפורניים

ישנם לא מעט סוגים של מחלות כלליות אשר גורמות לשינוים כללים של הציפורן ולעיתים גם בצורתה של האצבע, חלק מהן כמו פסוריאזיס עלול לייצר חורים קטנים באזור הציפורן או לצבוע חלקים ממנה בצבעים בצבע צהוב. לא פעם הציפורניים עלולות לשנות צורה ואפילו להתעוות עם מחלת הפסוריאזיס, ולהראות מעוותות או נפוחות. קווי בו הוא עוד תסמין שעלול להופיע על הציפורניים והוא יכול להעיד על לא מעט תופעות, החל מהתקף לבד, תאונה קשה, זיהום או הפרעה זמנית לגדילת הציפורן. התופעה השלישית שאחראית על שינוי צורת האצבעות ואיתן את הציפורניים כמובן, נקראת CLUBBING והיא הופכת את האצבעות לצורה של מקלות תוף. תופעה זו ברוב הפעמים מעיד על מחלות כבד או ריאה. 

מחלות הציפורניים הסבר וסוגים

רוב מחלות הציפורניים מראות סימנים כדוגמת שינוי צורת הציפורן, הכתמה באזורים מסוימים, היווצרות של מוגלע מתחת לציפורן יחד עם אודם ורגישות. תסמינים אלו מתאימים ללא מעט ממחלות הציפורניים וכאלו יש לא מעט, לכן על מנת שלא תתבלבלו או שחלילה התחלתם בטיפול לפטרת ויתן כי יש לכם בכלל דלקת, ננסה למספר לכם את מחלות הציפורניים הקיימות כיום בינינו. 

1.ציפורן חודרנית

מחלת הציפורן החודרנית זו מאופיינית בעיקר אצל כאלו שנועלים נעליים ברוב היום או משתמשים בנעליים לוחצות במיוחד. בנוסף ייתכן וגם מכה קריטית באזור הציפורן עלול לעודד גם כן גדילה של ציפורן אל תוך הבר ובכך לייצר זיהום וגדילה של בשר פרא באזור. 

2.דלקת כרונית בקפל הציפורן

מחלה זו נגרמת על ידי פטריה מסוג קנדידה והיא שונה מהפטריה שגורמת לפטרת. היא מופיעה לרוב אצל אנשים המרבים להשרות את הידיים שלהם במים ובחומרים דטרגנטים, כמו ברמן, עקרות בית וגם חולים הסובלים מסכרת לא מאוזנת עלולים לסבול מפטריה זו. 

3.פיצול קצות ציפורניים וציפורניים שבירות

מחלות אלו מופיעות בעיקר אצל האוכלוסיה המבוגרת ואצל אנשים החשופים לחומרים שעלולים לפגוע בציפורניים בתדירות גבוה. חלק מהערכות כי מקורן של פיצול קצות ציפורניים או ציפורניים שבירות עלול להיות תוצאה של חלק מהפרעות הורמנליות כאלו ואחרות או בטראומה. מה שכן ישנה שכיחות גבוה יותר של פיצול קצות ציפורניים וציפורניים שבירות אצל נשים בהריון ולעיתים הגורם המשמעותי לבעיה זו יכול להיות גם מחסור במים, שכן הציפורן מרוכבת מ18 אחוזים מים. 

4.פטרת הציפורניים

מחלה זו נחשבת לדי שכיחה מבין כל מחלות הציפורניים, והיא מלווה בכרסום הציפורניים, ועיבוי שלהן. לעיתים מתלווה פטריה גם אל בין אצבעות הרגליים. 

5.היפרדות הציפורן

מחלה זו נגרמת בדרך כלל כתוצאה של מחלה משנית, כמו פוסריאסיז או טראומה חוזרת אשר לא פעם גורמים להרמה של הציפורן ממיטת הציפורן. פעולה זו גורמת לא פעם להתיישבות של חיידקים שונים באותו הרווח שנוצר, ואיתן מחלות פטרת שונות כמו קנדידה. יחד עם זאת חשוב גם לזכור כי מחלה זו גם מחומרים שונים כמו שימוש תכוף באציטון. 

6.ציפורניים מלאכותיות

לעיתים חומרים שונים בהדבקת הציפורניים עלולים לעורר תגובה אלגרית בציפורן וליצור תגובות שונות, יחד עם זאת גם אורכן של הציפורניים המלאכותיות עלול לגרום להפרדה של הציפורן ממיטת הציפורן. 

סוגי הטיפול במחלות ציפורניים

מכיוון שחלק לא קטן של מחלות ציפורניים עלולות להופיע כתסמינים עבור מגוון של מחלות אחרות שונות, וגם כי חלקן יכולות להעיד גם על מחסורים שונים שאנו לא מספקים לגוף שלנו, כדוגמת לחות מספקת, סביבה בריאה ואורח חיים תקין. את כל אלו אפשר לפתור בצורה פשוטה בעזרת מגוון תכשירים כדוגמת קרם לחות במקרה של ציפורניים שבירות ופיצול קצות ציפורנים. כך גם לציפורן חודרנית ישנם לא מעט סוגי טיפול, החל מהסרת הבשר הפראי ועד למניעת צמיחה חוזרת או ניתוח במקרים קשים. אבל מבין כל מחלות הציפורניים העיקשת ביניהם היא פטרת ציפורניים אשר לא מעט מטופלים מתקשים להפטר ממנה. למחלה לזו ישנם מגוון רחב של טיפולים החל מלק אנטי פטרייתי, תרופות שונות המבוססות לימיסיל, טריקאן, ניזולר ועוד. רובן הגדול של המשחות והתרופות מעידים על שיפור ניכר בקרב לא מעט מהמטופלים, אך יחד עם זאת לא מעט מהמטופלים אינם מצאו תכשיר או תרופה אשר העניקה ריפוי מלא לפטרת הציפורניים. 

כיצד אפשר להימנע ממחלות ציפורנים?

ישנם לא מעט מצרכים בטבע אשר יכולים להעניק לציפורניים שלכם לא מעט כוח טבעי וחיזוק מעולה, חלק מאותם חומרים נמצאים במאכלים כמו עלי מנגולד, יוגורט, בוטנים, שקדים, עגבניות, חלב עיזים ועוד. מאכלים אלו מכילים ויטמין מסוג B ונקרא גם ביוטין, הוא אחראי על חוזקה של הציפורן ועל הברק שלה. ובשביל להמנע בצורה יותר אקטיבית ממחלות ציפורניים שונות, השתדלו לשמור על רגל נקיה מסדקים וחתכים אשר יכולים להוות מקום מושלם עבור חיידקים וזיהומים שונים. בשמירה על כף רגל נקיה ועור שלם ובריא, תוכלו לצמצם את הסיכוים לחלות במחלות ציפורניים שונות. יחד עם כל אלו גם שמירה אורח חיים ותזונה נכונה אמורים לעזור לכם לשמור על הציפורניים שלכם בריאות ומבריקות, כאשר חשוב שתשמרו על תפריט מסודר ומורכב גם מפירות, ירקות חלבונים ומספיק מים. כל אלו אמורים להעניק לציפורנים שלכם אחוזים גבוהים יותר של לחות לאורך זמן. במקרה ותרצו תוכלו גם ליטול ויטמינים כדוגמת ויטמין B, כאשר תצטרכו ליטול בצורה קבועה ולמשך תקופה כ2.5 מ"ג. יחד עם זאת חשוב להתייעץ עם רופא עור המטפל ובמידת הצורך גם עם תזונאית על מנת להרכיב לעצמם תפריט וטיפול תרופתי מתאים לריפוי הציפורניים.

דילוג לתוכן