ציפורן חודרנית

האם כל אחד מתאים לניתוח ציפורן חודרנית?

ניתוח ציפורן חודרנית הוא ניתוח שמטפל ומסיר את הציפורן החודרנית, וכך מאפשר למטופלים שסובלים ממנה להיפרד מהמטרד והכאב. עם זאת, אנשים רבים שסובלים מציפורן חודרנית אולי לא יודעים אם הם יכולים לעבור את הניתוח הפשוט הזה, והאם גם הם מתאימים לניתוח מסוג זה. לכן, רצינו להסביר קצת יותר על הניתוח עצמו ועל ההתאמה אליו בקרב מטופלים שונים.

ציפורן חודרנית היא מצב לא נעים בכלל

מי שסבל אי פעם בחייו ממצב של ציפורן חודרנית, יודע להגיד עד כמה מדובר במצב לא נעים, בלשון המעטה. ציפורן חודרנית היא ציפורן שגדלה הפוך – במקום לגדול כלפי חוץ, הציפורן החודרנית (כשמה כן היא) חודרת לרקמת העור שמקיפה את הציפורן, מה שמוביל לכאב ולחוסר נוחות שיכולים להגיע לרמה גבוהה מאוד. ציפורן חודרנית תתרחש לרוב באצבע הגדולה ברגל, אך היא יכולה להתפתח גם באצבעות האחרות ברגל וביד, בעיקר בשל גזירה לא נכונה של הציפורן. גם מצבים כמו טראומה שהציפורן עוברת, גדילה לא בריאה של הציפורן מסיבה גנטית או אפילו זיהום בפטרייה של הרגל – כולם יכולים להוביל להתפתחות של ציפורן חודרנית. אחת השיטות המקובלות והשכיחות ביותר לטיפול בציפורן חודרנית היא ניתוח להסרתה – וכעת נבין איך בדיוק הניתוח הזה עובד.

ניתוח ציפורן חודרנית – איך זה עובד?

ניתוח ציפורן חודרנית הוא ניתוח פשוט יחסית, שמתבצע בהרדמה מקומית של אזור הציפורן. לאחר הזרקת חומר ההרדמה, מתבצעת הסרה של שולי הציפורן לכל אורכם, גם בחלק החודרני וגם בחלק הבריא שבולט כלפי חוץ. השלב הבא של הניתוח הוא צריבה של שורש הציפורן, המכונה גם מטריקס הציפורן. הצריבה הזאת מתבצעת באמצעות גלי חשמל, חומרים כימיים או מכשיר לייזר – והיא למעשה זו שמונעת את גדילת הציפורן בצורה חודרנית בעתיד. לאחר סיום הצריבה מורחים על אזור הציפורן משחה אנטיביוטית שתפקידה למנוע זיהום במיקום הניתוח, וכך מסתיימת הפרוצדורה כולה שאורכה דקות ספורות בלבד.

ברוב המקרים, טיפול שמרני יכול להספיק

לפני שמדברים על מי שמתאים לניתוח ציפורן חודרנית, צריך לשאול מי בכלל צריך ניתוח ציפורן חודרנית. ובכן, רוב האנשים שסובלים מציפורן חודרנית ככל הנראה לא זקוקים לניתוח באופן מוחלט. רוב מקרי הציפורניים החודרניות מוגדרים כמקרים בדרגת חומרה קלה, כלומר מקרים שבהם הציפורן חודרת את רקמת העור באופן שטחי יחסי, והסימפטומים הם נפיחות בצד הציפורן ואדמומיות, כמו גם כאב במגע באזור הציפורן. מצבים אלה צריכים ויכולים להיות מטופלים בצורה שמרנית, באמצעות משחה אנטיביוטית והשרייה של אזור הציפורן במים חמים עם סבון מספר פעמים ביום. טיפול זה מספיק בשביל לרפא ציפורניים חודרניות במצב קל תוך ימים עד שבועות, ללא צורך בניתוח. עם זאת, מצבי חומרה בינוניים וקשים, בהם ישנה כבר הפרשה או דימום מאזור הציפורן ואפילו רקמה שגדלה סביב הציפורן החודרנית והחולה, הם מצבים בהם צריך לפנות לאפשרות של ניתוח וטיפול שמרני לא יספיק. במצב זה אתם אולי שואלים את עצמכם האם אתם בכלל מתאימים לניתוח להסרת ציפורן חודרנית – והתשובה היא ככל הנראה כן.

מי מתאים לניתוח ציפורן חודרנית?

כאמור, מבחינה חומרת הציפורן החודרנית, רק מי שמוגדר כבעל ציפורן חודרנית במצב חומרה בינוני או קשה מתאים באופן מלא לניתוח להסרת הציפורן. עם זאת, גם מי שסובל מציפורן חודרנית במצב קל יכול לפנות לניתוח אם הוא מעוניין בכך, והיתרון בכך הוא שההישנות של ציפורן חודרנית בקרב מי שעובר את הניתוח היא נמוכה בהרבה. אנשים שמטופלים שמרנית יסבלו במהלך חייהם מציפורן חודרנית שוב בשכיחות של 60%, ואילו אצל מי שעבר את הניתוח שכיחות ההישנות יורדת ל-10% בלבד.

האם ישנם מצבים בהם לא ניתן לעבור את הניתוח?

מאחר ומדובר בפרוצדורה כירורגית פשוטה שמתבצעת לרוב בכף הרגל בהרדמה מקומית, ואין צורך בניתוח מלא עם הרדמה מלאה ועם פעולות שיכולות להשפיע באופן משמעותי על בריאות המטופל, כמעט ואין מצבים בהם ממש אסור לעבור את הניתוח. כפי שהסברנו, יש מצבים בהם ההמלצה תהיה על טיפול שמרני ולא על ניתוח בשל החומרה הקלה של הציפורן החודרנית – אך גם במצבים אלה אין מניעה רפואית בהכרח מביצוע הניתוח. מבחינת רקע רפואי, רק מצבים קיצוניים של אלרגיה לחומר הטשטוש המקומי שבו משתמשים יכולים למנוע את ביצוע הניתוח בצורתו הקלאסית, וגם אז ניתן לבחון אפשרות של שימוש בחומר הרדמה או טשטוש אחר. גם אנשים שסובלים מרקע רפואי שמקשה על ביצוע ניתוחים אחרים, כמו מחלות לב, סוכרת, השמנה או מצבים דומים אחרים – יכולים כמעט תמיד לעבור את הפרוצדורה הפשוטה של הסרת ציפורן חודרנית.

ציפורן חודרנית היא לא עובדה שאין מה לעשות לגביה

בקרב מטופלים רבים שסובלים מציפורן חודרנית כמצב חוזר, היחס לציפורן החודרנית הוא כאל מצב קבוע שאין מה לעשות לגביו וצריך ללמוד לחיות עם הכאב ועם חוסר הנוחות שלו. למען האמת, זה כבר ממש לא המצב, ואם גם אתם סובלים ממצב של ציפורן חודרנית חוזרת אתם בהחלט יכולים לפנות לאפשרות של ניתוח, שימנע בסבירות גבוהה את הישנות הציפורן החודרנית. במצבים של ציפורן חודרנית חמורה זוהי למעשה הפעולה הנדרשת, אך גם אם המצב עדיין לא ממש חמור אתם בהחלט יכולים לפנות לאפשרות שתשפר את איכות החיים שלכם.

Comments 3

  1. שרון
    ינואר 8, 2023

    מה עלות הטיפול בציפורן חודרנית ?
    כיצד קובעים תור

    1. אפריל 8, 2023

      היי, ניתן להתקשר למספר באתר או להשאיר פרטים ונחזור בהקדם.

      1. יוני 3, 2023

        אפשר גם להשאיר פרטים, ונחזור בהקדם. אך לטיפול המהיר ביותר עדיף ישר להתקדם זמינים בשעות העבודה.

Write a comment

דילוג לתוכן