רפואת כף הרגל

רפואת כף הרגל התמחות ברפואת חיילים וספורט

כפות הרגליים והקרסוליים הם האזורים שהכי נוטים להיפגע בגוף. פגיעות עלולות לנבוע משימוש יתר, תאונות או מצבים שיכולים להעיד על בעיה רפואית חמורה יותר כמו דלקת פרקים או סוכרת. כאשר מתפתחות פציעות הן יכולות להיות מורכבים ועיקשות.

יחד כף הרגל והקרסול מכילים יותר ממאה עצמות, גידים, שרירים ורצועות והם מרכיבים 33 מפרקים. כף הרגל היא מבנה מורכב מאוד העובד באופן לא אחיד עם הקרסול כדי לעזור לתמוך במשקל גופנו, ומאפשר לנו לעמוד, ללכת, לרוץ, לנוע ולהתגמש במגוון דרכים. כאשר כף הרגל נפגעת, בין אם מדובר בפציעה ספורטיבית ובין אם מדובר בפציעה של שימוש יתר מפעילויות יומיומיות, לעיתים קרובות היא זקוקה לטיפול מיוחד וספציפי כדי להחזיר את התפקוד והתנועה המרביים.

מתי הגיע הזמן לראות רופא כף רגל

אם אתם חווים אחד מהתופעות הבאות, מומלץ לפנות לרופא בכדי לדון באפשרויות הטיפול הזמינות:

  • שינוי צבע של עור או ציפורניים
  • חוסר תחושה או נימול
  • כאב בקשת או בעקב
  • כאב בעת כיפוף אצבעות הרגליים
  • כאבים כשלא עומדים או הולכים
  • נפיחות, פעימות או חולשה

אם יש לך אחד מהתסמינים הכואבים הללו, חשוב לפנות לטיפול רפואי ולקבוע פגישה עם מומחה כפות רגליים לצורך הערכה ואבחון.

פגיעות ומצבים שכיחים המשפיעים על כף הרגל שניתן להעריך, לאבחן ולטפל:

  • דלקת פרקים
  • יבלות
  • מומים
  • רגליים שטוחות, או קשתות שנפלו
  • Hammertoes (עיוות בעצמות הבוהן)
  • כאב בעקב
  • Plantar fasciitis (דורבן בכף הרגל)
  • נקעים או מתיחות
  • תסמונת התעלה הטרסלית
  • כאבי בוהן

אם שיטות שמרניות אינן נותנות הקלה מספקת, ניתוח כפות רגליים יכול להיות הכרחי בהחלט בכדי להבטיח החלמה מלאה.

התמחות ברפואת חיילים וספורט

רפואת ספורט היא המומחיות הרפואית העוסקת במניעה, אבחון, טיפול ושיקום פציעות עקב פעילות ספורטיבית. רבות מההפרעות הללו מטופלות בניתוח ארתרוסקופי, שיטה כירורגית זעיר פולשנית המשתמשת במצלמה כדי להביט במפרק ובמכשירים מיוחדים לביצוע כל ניתוח הכרחי באותו מפרק.

רפואת ספורט היא פעילות צוות הכולל לרוב מנתח אורטופדי, מומחי ספורט לא כירורגיים, מומחה שיקומי, מאמן אתלטי, ופיזיותרפיסט.

אנשים שונאים ללכת לרופאים, וספורטאים לרוב יותר מכולם. עבור אותם אנשים שמנסים לשלב אתלטיקה בחייהם, קשה להודות שיש צורך ברופא. כשספורטאי מגיע למרפאה, זה בדרך כלל רק לאחר שהחליט שהוא חייב לראות מישהו, אחרי ששאל את החברים והמשפחה שלהם ובדק את זה באינטרנט.

הפחד הגדול ביותר שלהם הוא שנשלח אותם לפיזיותרפיה ונפסיק את תוכנית האימונים שלהם. רופא טוב לרפואת ספורט יבין את דרישות הספורט ויעצב תכנית שמשלבת את האימונים. כלומר, פנייה לרופא ממש לא אומרת שיש למנוע מהספורטאי לעשות הכל, אלא להגביל אותם למה הם יכולים לעשות מבלי להסתכן בפציעה נוספת ולעזור לחלקים הפגועים להמשיך להחלים.

בהגדרה מצומצמת, רפואת ספורט עוסקת בטיפול בפציעות או מחלות הנובעות מפעילות ספורטיבית או פנאי. בפועל, זה מקיף גם את הפסיכולוגיה וצרכי ​​הדיאטה מפעילויות אלה. זה בדרך כלל מצריך הבנה עמוקה יותר של התהליך כולו.

רפואת ספורט בפודיאטריה

התחום של רפואת ספורט קפץ בשנים האחרונות מספר מדרגות. ישנם עזרים חדשים רבים המזרזים את תהליך השיקום ללא ניתוח. יש מודעות גדולה יותר לנושאים מטבוליים שלעתים קרובות מסבכים ריפוי כמו רמות נמוכות של ויטמין D.

ישנן אפשרויות טיפול חדשות המשמשות כטיפולים מתקדמים ואלטרנטיביים, כמו PRP, טיפול בגלי הלם או קרני לייזר. אמצעים אלה יכולים להפחית את הדלקת ולהגביר את זרימת הדם כדי לסייע בתהליך הריפוי.

עם זאת, ניתוחים יכולים לעתים קרובות להיחשב הפתרון האידיאלי. בדרך כלל זו האפשרות הטובה ביותר והיא דורשת תקופת התאוששות, אך אין לפחד ממנה. רובנו מבצעים פעילות גופנית בחיינו ומתמודדים לעיתים קרובות עם בעיה שהניתוח יכול לתקן לצמיתות, כך שתוכלו להמשיך להתאמן.

אפשרויות השיקום עברו דרך ארוכה ומסגרות הזמן של התאוששות פחתו.

רפואת ספורט עשויה להיות התחום הטוב ביותר שיעזור לכם כספורטאים לחיות חיים ארוכים ופרודוקטיביים יותר.

חשוב להבין שפגיעות בכפות הרגליים והקרסוליים שכיחות למדי ויכולות אפילו לנבוע משימוש יתר.

החדשות הטובות הן שלרוב הן אינן חמורות ולכן ברוב המקרים פגיעות בכף הרגל והקרסול אינן דורשות טיפול רפואי מיידי. למעשה, ניתן לטפל בפגיעות רבות על ידי מנוחה, קרח, ותרופות ללא מרשם. אבל, אם עדיין יש לך תסמינים לאחר יומיים של טיפול עצמי, או אם הכאבים שלך מחמירים, עליך לפנות לרופא.

במקרים נדירים, פגיעות ברגליים וקרסוליים יכולות להיות חמורות יותר. לדוגמה, אם יש לך פצע בכף הרגל או בקרסול שאינו נרפא או מזדהם, עליך לפנות לרופא מיד.

כולנו ספורטאים. לא משנה אם אתה משחק בספורט נוער, אתה משרת בצבא או מחזיק במשרה ספורטיבית או תחביבים אחרים בסגנון אחר. כולנו פעילים במידה מסוימת, ומשמעות הדבר היא שמאוד חשוב לטפל בכף הרגל והקרסול. לרוע המזל, יותר מדי אנשים מעדיפים "לשחק דרך הכאב" במקום לתת לרגליהם ולקרסוליהם את הטיפול הדרוש להם מיד לאחר פציעה אתלטית. ובטווח הארוך זה יכול לגרום ליותר כאב, יותר זמן בצד ולטיפול אינטנסיבי יותר.

פגיעות ספורט ברגליים וקרסוליים נפוצות

ניתן לסווג פציעות ספורט בכפות הרגליים והקרסוליים כטראומטיות או כשימוש יתר. הצורך בטיפול לאחר פגיעה טראומטית (כמו נקע או גיד שבר) הוא בדרך כלל ברור, אך סביר יותר שתתעלמו מכאב כרוני כתוצאה מפגיעות שימוש יתר. שני סוגי הפציעות הם חמורים ודורשים טיפול מהיר, במיוחד אם הם מונעים מכם ליהנות מפעילויות.

פציעות שכיחות כוללות (אך אינן מוגבלות):

נקעים בקרסול:

הפציעה הספורטיבית הנפוצה ביותר. אי טיפול בנקע כראוי עלול לגרום לכאבים כרוניים וחוסר יציבות, כמו גם לסיכון מוגבר לפציעה עתידית. אל תיקח סיכונים – תטפל בזה.

כאב בעקב:

כאבי עקב הם אחת הפגיעות המגוונות ביותר כתוצאה מפעילות יתר בקרב ספורטאים. סביר להניח כי מבוגרים סובלים מדלקת פיסיטיס, בעוד שילדים נוטים לחוות דלקת בצלחת העקב (מחלת Sever).

עצמות שבורות ופריקות: נפילות, עיקומים או תאונות קשות עלולים לגרום לסדקים או שברים בעצמות, או פריקה ממקומם.

שברי מאמץ:

בסוג זה של שבר, לחץ חוזר ונשנה גורם להיווצרות סדקים על פני העצמות, מה שמוביל לכאבים חזקים. אם לא תאפשר להם להחלים, הם יכולים להחמיר לשברים חמורים יותר.

שין ספלינט (Shin splints):

כאב בחזית השוק – בתוך השוקה או בסביבתה – פגיעה נפוצה כתוצאה מפעילות יתר אצל רצים וחיילים.

פציעות בגיד אכילס:

מכיוון שהוא מטפל בעומסים כה עצומים בעת ריצה וקפיצה, גיד אכילס נוטה להימתח, או אפילו להיקרע לחלוטין.

פגיעות בוהן:

בהונות שבורות, ציפורניים חודרניות, חבלות מתחת לציפורן ופגיעות בוהן אחרות נפוצות אצל ספורטאים ורצים – במיוחד אם הנעליים או המגפיים שלהם אינם מתאימים.

איך לטפל בפציעת ספורט

אל תחכה שהכאב יתעצם לפני שתלך לראות מומחה.

אף אדם פעיל אינו נהנה לקחת פסק זמן מפעילותו לטיפול ולהחלמה. אך עליך להבין גם כי עיכוב הטיפול רק יגרום לכך שתצטרך לקחת הפסקה ארוכה יותר בטווח הרחוק. כשאתה פונה לטיפול מיד לאחר הפציעה שלך – לפני שלתסמינים יש סיכוי להתחיל לעבוד – תחזור במהירות להיות בשיא שלך ותהיה מוכן יותר למנוע את הפציעה הבאה.

אין דבר שאנחנו אוהבים יותר מאשר לעזור לספורטאים ואנשים פעילים לחזור לדברים שהם אוהבים לעשות במהירות האפשרית. ואנחנו שמים דגש על טיפול שמרני אך מתקדם ככל הניתן ושמים דגש על מניעת הישנות. הפסיקו לסבול וקבלו את הטיפול הדרוש לכם לפציעת ספורט בגפיים התחתונות שלכם היום.

אנדי קרף, DPM, פודיאטור מנתח, מטפל במסירות במטופלים רבים הסובלים מבעיות שונות והכאבים בכף הרגל

צרו קשר עם ד"ר אנדי קרף

דילוג לתוכן