רופא מטפל בציפורן חודרנית עם מכשיר ניקוי

6 דרכים שיעזרו לכם למנוע ציפורן חודרנית

המדריך המלא למניעת ציפורן חודרנית

ציפורן חודרנית מתרחשת כאשר הקצה הצדדי של הציפורן שלך צומח לתוך העור, כאשר הציפורן ממשיכה לחפור בעור היא מגרה אותה וגורמת לכאב. הכאב בעיקר נובע מחיידקים שחודרים לשכבה הפנימית של העור ולגרום לזיהום ובכך ליצור שכבה נפוחה חמה וכואבת וככל הנראה מדביקה.

בשביל למנוע ציפורן חודרנית אנו צריכים להבין למה המצב הזה קורה.

מהן הסיבות שציפורן חודרנית מתרחשת?

1. תורשה

קיימת נטייה תורשתית לפתח ציפורניים חודרניות מהורה אחד או משניהם. ולכן במידה ולהורים שלכם יש נטייה לקבל ציפורן חודרנית, תנסו לשים לב יותר לאצבעות הרגליים שלכם ולציפורניים.

2. נעליים לא מתאימות

הצפיפות של כפות הרגליים בגרביים ונעליים קצרות או הדוקות מדי יכולות לגרום סביבה נוחה להתפתחות ציפורניים חודרניות וכואבות. זו הסיבה שלעתים קרובות מתבגרים ובני נוער מקבלים ציפורניים חודרניות. בעקבות גדילה פתאומיות ושינויי גוף, בני נוער ומתבגרים עשויים בסופו של דבר לנעול אותם זמן מה לפני שהם קונים נעליים מתאימות יותר.

3. טראומה

לעיתים, מחיצת אצבעות הרגליים או מישהו או השתתפות בפעילויות המפעילות לחץ חוזר ונשנה על אצבעות הרגליים (כמו ריצה, כדורגל או בלט) עלולות לגרום להתפתחות ציפורניים חודרניות.

4. חיתוך לא נכון

אחד הגורמים השכיחים ביותר לציפורניים חודרניות הוא חיתוך קצר מדי. כאשר הציפורניים קצרות מאוד, העור בצידי הציפורן יכול להתקפל מעל הציפורניים בקלות יותר ולגרום לציפורן חודרנית. משום כך, כאשר אתם קוצצים את הציפורניים שימו לב שאתם לא קוצצים אותם קרוב מידי לעור או פוצעים את העור שלכם.

5. פדיקור

נשים רבות (ומספר גדל והולך של גברים) נהנות לקבל פדיקור. שום דבר לא בסדר בזה, אך דאגו לפנות לקוסמטיקאית מנוסה. פדיקור עלול לגרום לציפורניים חודרות אם הקוסמטיקאית אגרסיבי מדי בקיצוץ הציפורן.

6. מחזור דם גרוע

מבוגרים עם ירידה בזרימת הדם  בעורקים רגישים יותר לחטיפת ציפורניים. אם יש לך סוכרת, מחלות לב או היסטוריה ארוכה של שימוש בטבק וסובלים מציפורניים חודרות חוזרות ונשנות, פנה לרופא או לרופא בכף הרגל והקרסול.

דרכים למנוע ציפורן חודרנית

  • הימנעו מלחתוך את הציפורניים באורך קצר מדי או קיצוץ הציפורניים בצורה לא אחידה בפינות. חתוך ישר לרוחב.
  • ודאו שהגרביים והנעליים שלך מתאימים כמו שצריך. אתם אמורים להיות מסוגלים להניע את בהונותיך בקלות בנעליך ושהנעל תאפשר לך תנועה מקסימלית של הרגל מבלי שהרגל תידחס בתוך הנעל או תימחץ.
  • הימנעו מטראומה באזור הבוהן. אם אתם רצים, משחקים כדורגל או משתתפים בספורט אחר בהן בהונות הרגל שלכם מקבלות הרבה פעולה, השתדלו ללכת יחף למשך שעה-שעתיים אחר כך זה יאפשר לרגל שלכם לקבל את האיוורור הנכון ולהימנע מהיווצרות של חיידקים באיזור הבוהן.
  • במידה ואתם יודעים על מצב תורשתי או על מחלות רקע הקשורות למחזור הדם שלכם, התייעצו עם רופא האם ישנם דרכים אקטיביות יותר למנוע ציפורן חודרנית.

הבוהן נפצעה? קיבלתם ציפורן חודרנית? מה עושים עכשיו?

כאשר אתם מגלים שיש לכם ציפורן חודרנית אך המצב לא קשה או כואב מידי רצוי להסתובב בבית יחפים ולתת לרגל כמה שיותר אוורור, ישנם מצבים בהם הציפורן החודרנית עוברת לבד ואין צורך בהתעסקות עם רופא חיצוני, לכן במידה והציפורן במצב נסבל תנו לה לגדול לבד והגוף יוכל להתמודד עם זה בעצמו.

השרייה של הרגל במים או במים עם מלח יכולה לחטא את האזור ולהרגיע את האזור הכואב, במידה ואתם לא מעוניינים בהתייעצות עם רופא זאת אופציה נהדרת על מנת לחטא ולהקל על הכאבים. לאחר מכן אפשר במידה והעור רך לחתוך את האזור הפגוע עם קוצץ ציפורניים נקי וסטירלי ובמידה ויש לכם משחה אנטיביוטית בבית אפשר למרוח אותה על האזור הפגוע.

במידה ואתם רואים שאתם לא מצליחים להשתלט על הציפורן החודרנית ואתם מתמודדים עם כאבים קשים מנשוא, לכו תראו רופא משפחה. רופא משפחה יכול לבצע ההליך בהרדמה מקומית ולחתוך את גבול הציפורן הפגועה ולהקהות את האיזור. טיפול זה עוזר לכאב ומאפשר לזיהום להחלים אבל דעו שהוא לא יפתור אתכם מציפורניים חודרניות חוזרות ונשנות.

חשוב לציין שבמידה ואתם שמים לב לציפורן חודרנית נא לא להתעלם ממצב זה. זיהום ממושך יכול להתפשט ולהוביל לסיבוכים רציניים, במיוחד אם אתם סובלים מזרימת דם לקויה, מערכת חיסונית לקויה או חולים בסכרת. אל תזניחו מצבים רפואיים כי חשוב לזכור שאם הגוף שלכם לא יכול להתמודד עם הזיהום לבדו צריך לעזור לו ולטפל באיזור הנגוע.

לסיכום, ציפורן חודרנית יכולה לקרות לכל אחד ובכל זמן, ישנם סיבות אשר תלויות אך ורק בנו ואנו יכולים למנוע מציפורן חודרנית שתתרחש וישנם סיבות שאינן תלויות בנו כמו מצב תורשתי או מחלות רקע שגורמות לזרימת דם לקויה. במידה וגיליתם שאכן יש לכם ציפורן חודרנית, אל תזניחו את המצב וגשו לרופא או תנסו לטפל בעדינות בבית.

דילוג לתוכן