בחורה אוחזת בכף רגלה בכלל כאבים עזים

דלקת גיד אכילס

אם גם אתם הרגשתם מדי פעם כאבים בצד האחורי של כף הרגל, או שאולי שמעתם את השם 'גיד אכילס', המאמר הזה בשבילכם. במידה ותהיתם מהו גיד אכילס? מה ניתן לעשות כדי למנוע כאב באזור, ואולי בכלל מדובר במצב שמצריך בדיקה רפואית על ידי רופא מוסמך? במאמר זה נעשה לכם סדר בשאלות, וניתן את התשובות המדויקות והעדכניות ביותר בנושא.

מהו גיד?

גיד הוא סוג של רצועה גמישה ואלסטית המחברת בין עצמות לשרירים בגוף. הגיד מורכב מרצועות צפופות המורכבות מקולגן. לגיד יכולת לעמוד במתח רב, ומטרתו מעבר לחיבור בין העצמות והשרירים, גם לתמוך בתזוזת הגוף במקרה בו השרירים מכווצים.

גידים בגוף האדם

במסורת חז"ל, ידועה האמרה כי בגופנו ישנם שס"ה גידים, כלומר 365 גידים. אך האם האומדן הזה מדויק? דווקא תופתעו לדעת שכן. שיטות הספירה כיום שונות ומגוונות, כך שיש מספר אומדנים לכמות הגידים בגוף. האומדן של חז"ל הגיוני בהחלט ונזכר תמיד בהקשר זה. בכל מקרה חשוב לציין, כי כמו שמספר העצמות משתנה מאדם לאדם, כך גם מספר הגידים אינו בהתאמה בין אחד לאחד.

מהו גיד אכילס?

גיד אכילס, או בשמו הלועזי tendo calcaneus, הוא גיד הממוקם בחלק האחורי של כף הרגל. גיד זה הינו הגיד העבה ביותר מכלל הגידים שקיימים בגוף, ובין המוכרים ביותר, זאת לאור מספר האנשים הרב שסובל מכאבים ודלקות באזור. הגיד עצמו עבה כל כך מאחר שמחבר בין מספר שרירים שונים: שריר הסובך, שריר הסוליה ושריר הפלנטריס, לעצם העקב. הגיד מתחיל באיזור אמצע השוק, ויורד מטה עד לעצם העקב. בקצהו הצר ביותר, הגיד מגיע לרוחב של 4 סנטימטרים.
עקב היותו גיד מרכזי כל כך, אנשים רבים חווים פציעות ודלקות חוזרות. בעיות נוספות שעלולות להיווצר בגיד זה הן ניוון, קרע, ואף כתמת צהובה. ונסביר על כולם בהרחבה במאמר זה.

מהי דלקת בגיד אכילס?

דלקת בגיד אכילס היא פציעה נפוצה, המתבטאת בכאב סביב איזור בגיד, ואף בנפיחות. הכאב לרוב מתחזק בעת פעילות מאומצת – פעילות גופנית, עמידה ממושכת ועוד. תסמין נוסף עלול להיות נוקשות באיזור הגיד. לרוב הדלקת מתפתחת בצורה הדרגתית, ותשומת לב לכאב יכולה לעזור במקרה של אבחון מוקדם.

מהם גורמי הסיכון לדלקת?

קיימים מספר גורמי סיכון לחלות בדלקת בגיד זה. גורם הסיכון הנפוץ ביותר הינו פעילות ספורטיבית ממושכת ומאומצת יתר על המידה. גורמים נוספים עלולים להיות: טראומה כלשהי, נעילת נעלי עקב לזמן ממושך, דלקת מפרקים ואף נטילת תרופות אנטיביוטיות מסוימות המבוססות על חומר הקינולון. כמו כן, גם שימוש בסטרואידים מסוימים עלול לתרום להתפתחות דלקת באיזור.

קצת על ניוון בגיד אכילס

במצב של התפתחות ניוון, קיימת רקמה שומנית המתפתחת בגוף מסביב לגיד, ומפריעה לחילוף החומרים באיזור בצורה תקינה. כך שהגיד אט אט מתנוון ומאבד מיכולותיו. ניוון בגיד בדרך כלל מיוחס לגיל האדם(כמובן שככל שהגיל מתקדם, כך הסיכוי לניוון גדול יותר), אך יש לציין כי ניוון יכול להתרחש גם עקב מחלת פרקים או דלקות פרקים. על כן יש להיוועץ ברופא במקרה של ספק או מניעה.

קרע בגיד אכילס

קרע בגיד הוא עוד אחד מהבעיות הנפוצות ביותר. קרע הוא דבר פתאומי שמתרחש, עקב כיפוף פתאומי של הרגל, בעוד שרירי השוק מכווצים. כשהרגל מתכופפת במהירות, הגיד לא מצליח לתמוך מספיק מהר בתנועה, וכך עלול להיקרע. קרע יכול להיגרם בנוסף גם מטראומה, או מדלקות פרקים. כמו כן, גם במקרה זה, שימוש בתרופות המכילון קינולון עלול להוות גורם מקדם לקרע בגיד. שימו לב שגם שינוי פתאומי בדפוסי האימון שלכם עלול לגרום לקרע.
שימו לב לסטטיסטיקה – מכל קבוצה של 10,000 איש, אדם אחד יחווה קרע בגיד. בנוסף, מצבים של קרע בגיד נפוצים יותר אצל גברים מאשר אצל נשים, ובמיוחד בטווח הגילאים 30 עד 40.

אז איך מאבחנים דלקת בגיד אכילס?

כמובן שיש צורך בביקור אצל רופא מומחה בתחום. במקרה זה, תמצאו תשובות אצל אורטופד מומחה לכף הרגל ולקרסול. האבחון מתבצע על ידי בדיקת התסמינים שהופיעו, בדיקה גופנית שגרתית ובמקרים שיש צורך גם שולחים את המטופל לדימות(אולטרסאונד). תסמינים שעלולים להופיע במקרה של דלקת הם: קושי בהליכה ואף צליעה מסוימת, נפיחות וכאב באזור.

מה דרכי הטיפול המקובלות בנושא?


הטיפול במרבית המקרים אינו כולל כלל התערבות ניתוחית, אלא כולל בתוכו בעיקר מנוחה נכונה לרגל, קירור המקום(בדרך כלל על ידי קרח), וגם שימוש במדרסים.

מדרסים

המדרסים משמשים ככלי טיפולי עיקרי כנגד דלקות בגיד זה. מטרת המדרסים הינה לשנות את זווית הרגל כך שיופעל פחות משקל\עומס על הגיד, מה שבמרבית המקרים אכן מקל ומוריד את רמת הכאבים והנפיחות. המדרסים נותנים תמיכה בעקב(קלקנאוס) של המטופל ובכך מאפשרים לגיד 'לנוח' ולהתאושש מהדלקת.

טיפול ניתוחי – מתי תדעו אם צריך?

הטיפול הניתוחי כיום מוצע למטופלים במקרה של כאבים ממושכים, שהטיפול השמרני לא עזר במקרה שלהם, ונדרשת כבר התערבות פולשנית יותר. לאחר הניתוח הרגל מגובסת למשך תקופה ממושכת כך שכמה שפחות לחץ יופעל על הגיד.

לסיכום

דלקת בגיד האכילס לצערנו שכיחה יחסית כיום, והטיפול בה לרוב הוא בגישה שמרנית יותר ללא התערבות ניתוחית. בכל מקרה של ספק מומלץ להתייעץ עם רופא אורטופד מומחה. בהצלחה!

Write a comment

דילוג לתוכן