דורבן בכף הרגל

טיפול בדורבן בכף הרגל

דורבן בכף הרגל גורם לכאבים בתחתית העקב, שמו הרפואי הוא מחלת החיתולית הכפית. רקמת החיתולית הכפית היא רצועה עבה ודמוית רשת המחברת את העקב לקדמת כף הרגל. הרקמה משמשת כמעין בולם זעזועים ותומך בקשת כף הרגל שלך, ועוזר לך ללכת.

דורבן בכף הרגל הוא אחת התלונות האורתופדיות הנפוצות ביותר. רצועות אלו חוות הרבה בלאי בחיי היומיום שלך. לחץ רב מדי על כפות הרגליים יכול לפגוע או לקרוע את הרצועות. כך שהרקמה הופכת דלקתית, והדלקת גורמת לכאבי עקב ונוקשות בעקב.

תסמינים לדורבן בכף הרגל

התלונה העיקרית של אנשים הסובלים מדורבן בכף הרגל היא כאבים בתחתית העקב או לעיתים באזור התחתון של כף הרגל. לרוב זה משפיע רק על רגל אחת, אך זה יכול להשפיע על שתי כפות הרגליים.

הכאב מהרצועה המדוברת מתפתח בהדרגה לאורך זמן. הכאב יכול להיות עמום או חד. יש אנשים שחשים צריבה או כאב בתחתית כף הרגל הנמתחת החוצה מהעקב.

הכאב בדרך כלל גרוע יותר בבוקר כשאתה צועד את הצעדים הראשונים שלך מהמיטה, או אם ישבת או שכבת זמן מה. טיפוס במדרגות יכול להיות קשה מאוד בגלל קשיחות העקב.

לאחר פעילות ממושכת הכאב יכול להתלקח כתוצאה מגירוי מוגבר או דלקת. אנשים הסובלים מדורבן בכף הרגל בדרך כלל אינם חשים כאב במהלך הפעילות, אלא רק לאחר הפסקתם.

הגורמים לדורבן בכף הרגל

גברים ונשים פעילים בגילאי 40-70 נמצאים בסיכון הגבוה ביותר להתפתחות דלקת ברקמת החיתולית הכפית. זה גם קצת יותר שכיח אצל נשים מאשר אצל גברים. נשים בהריון עוברות לעתים קרובות התפרצויות של דלקת זאת, במיוחד בשלבי ההיריון המאוחרים.

אתה נמצא בסיכון גבוה יותר לפתח דורבן בכף הרגל אם אתה סובל מעודף משקל או מהשמנת יתר. הסיבה לכך נובעת מהלחץ המוגבר על הרצועות בכף הרגל שלך, במיוחד אם יש לך עלייה פתאומית במשקל.

אם אתה רץ למרחקים ארוכים, יתכן שיש לך סיכוי גדול יותר לפתח בעיות כמו דורבן בכף הרגל. אתה גם בסיכון אם יש לך עבודה מאוד פעילה הכרוכה בלהיות לעיתים קרובות על הרגליים, למשל עבודה במפעל או להיות שירות במסעדה.

אם יש לך בעיות מבניות בכף הרגל, כמו קשתות גבוהות מאוד או רגליים שטוחות מאוד, אתה עלול לפתח דורבן בכף ברגל. גידי אכילס מתוחים, שהם הגידים המחברים את שרירי השוק לעקביך, עשויים לגרום גם לכאבים ברצועת החתולית הכפית. בנוסף, גם נעילת נעליים עם סוליות רכות ותמיכה לקויה עלולה גם לגרום להיווצרות דלקת ולדורבן בכף הרגל.

בדיקות לאבחון של דורבן בכף הרגל

הרופא שלך יבצע בדיקה גופנית בכדי לבדוק רגישות בכף הרגל והמיקום המדויק של הכאב. זה כדי לוודא שהכאב אינו תוצאה של בעיה אחרת בכף הרגל.

במהלך ההערכה הוא עשוי לבקש ממך לכופף (flex) את כף הרגל בזמן שהם מפעילים לחץ על הרצועה כדי לראות אם הכאב מחמיר ככל שאתה מכופף ופוחת כאשר אתה מכופף לצד השני (point) את אצבעות כף הרגל. הם גם יבדקו אם יש לך אדמומיות או נפיחות קלה.

הרופא שלך יעריך את חוזק השרירים ואת בריאות העצבים שלך על ידי בדיקת:

  • רפלקסים
  • טונוס שרירים
  • תחושת מגע ומראה
  • קואורדינציה
  • איזון

יתכן שיהיה צורך לבצע בדיקת רנטגן או בדיקת MRI בכדי לבדוק ששום דבר אחר לא גורם לכאבי העקב שלך, כמו שבר בעצם.

חשוב לציין שלא ניתן לאבחן דורבן בכף הרגל בעזרת MRI מאחר ואי אפשר לראות רצועות בבדיקות אלו.

טיפול בדורבן בכף הרגל

טיפולים ביתיים כמו מנוחה, קירור ושימוש בקביים ובתרופות אנטי דלקתיות הם לרוב הדרכים הראשונות לטיפול בדורבן בכף הרגל. אם אלה לא מקלים על הכאב, הזרקה של סטרואידים ישירות לחלק הפגוע ברצועה יכולה לעזור. הרופא שלך יכול לעשות זאת במשרד שלו.

הרופא שלך עשוי להשתמש במכשיר אולטרסאונד כדי לקבוע את המקום הטוב ביותר לזריקה. הוא יכול גם למרוח קורטיקוסטרואידים על עור העקב שלך או על קשת כף הרגל, ואז להפעיל זרם חשמלי לא מכאיב כדי לאפשר לסטרואיד לעבור דרך העור שלך לתוך השריר.

טיפולי פיזיותרפיה הם חלק מרכזי בטיפול בדורבן כף הרגל. זה יכול לעזור במתיחת הרצועה הפגועה והגיד שלך. פיזיותרפיסט יכול להראות לך תרגילים לחיזוק שרירי הרגליים התחתונות שלך, ועוזר לייצב את ההליכה שלך ולהפחית את עומס העבודה על הרצועה הפגועה שלך.

אם הכאב נמשך ושיטות אחרות אינן עובדות, הרופא שלך עשוי להמליץ ​​על טיפול בגלי הלם חוץ-גופניים. בטיפול זה, גלי קול פוגעים בעקב שלך כדי לעורר ריפוי בתוך הרצועה. תופעות לוואי של טיפול זה יכולות לכלול: חבורות, נפיחות, כאב וחוסר תחושה.

כדאי לדעת שלא הוכח כי טיפול בגלי הלם חוץ-גופניים יעיל בעקביות בהקלה על התסמינים. אם טיפולים ביתיים ורפואיים לא מטפלים בדורבן כף הרגל שלך, האפשרות הבאה שיש לקחת בחשבון היא ניתוח.

טיפולים שונים עבור דורבן בכף הרגל

טיפול מקיף בדורבן במסגרת רפואה פרטית

במידה ואתם מבחינים כי מצב הרגל הולך ומחיר, וניסיתם טיפולים ביתיים שונים (יורחב בהמשך), חשוב להסתייע בגורם מקצועי מומחה – מומחה באורטופדיה.

יש בפניכם 2 אפשרויות:

  • טיפול בדורבן בכף הרגל ברפואה הציבורית – טיפול זה כלול בסל הבריאות.
  • טיפול בדורבן בכף הרגל ברפואה פרטית – פוליסות ביטוח רפואי משלימות, כוללות את הטיפול הזה, ומאפשרות לכם לבחור מרפאה פרטית שמתאימה לכם.

להלן מספר יתרונות לטיפול במסגרת פרטית:

  • ניסיון רב – במרפאה הפרטית שלנו, תמצאו את המומחה לאורטופדיה. איש מקצוע בעל ניסיון, יידע לאבחן את הבעיה שבפניכם, לבחון את האפשרויות השונות, ולבסוף לתת לכם את הפתרונות הטובים ביותר עבורכם.
  • תורים – לרוב, השגת תור במרפאה פרטית, תהיה מהירה בהרבה מהשגת תור במרפאה ציבורית. במקרה של כאבים, יש לכך גורם חשוב.
  • טכנולוגיה מתקדמת – במסגרת פרטית, מומחה האורתופדיה משתמש במכשירים המתקדמים ביותר בתחום הרפואה.
  • ליווי אישי – במרפאה פרטית, תוכלו לקבל ליווי אישי יותר. דורבן בכף הרגל, עשוי לכלול בסך הכל מפגש אחד, אך לפעמים הוא מצריך מספר מפגשים. לדעת שיש צוות מומחה שעומד לצידך, זוהי ידיעה משמעותית, שנותנת תחושת ביטחון ומידה מסוימת של הקלה.

גלי הלם לטיפול בדורבן

גלי הלם הינם גלי קול בעוצמה גבוהה במיוחד, שנועדו לטפל  בדורבן. גלי ההלם מרעידים את הזיז הגרמי, וגורמים להמסה שלו.  תדירות גלי ההלם הינה כ 2,800 פעימות לטיפול. בנוסף, גלי הלם מסייעים לשבור את המעגל הכרוני של הדלקת בכך שהם מסייעים לגוף ליצור כלי דם, לחדש את הזרמת החמצן לרקמה ולרפא את עצמו. במקרים רבים, הטיפול בגלי הלם משולב עם טיפולים נוספים.

פיזיותרפיה כטיפול בדורבן

פיזיותרפיה שמיועדת לטיפול בדורבן, כוללת לרוב סט תרגילים ומתיחות ייעודיות לטיפול בכף הרגל. יתרון משמעותי בטיפול באמצעות פיזותרפיה, הוא שמדובר בטיפול לא פולשני, שדורש בסך הכל תרגול עצמאי שלכם. עם זאת, עדיין ישנו ויכוח כמה טיפול בדורבן באמצעות פיזותרפיה הינו יעיל.

הדרך הטובה ביותר, היא לבדוק זאת בעצמכם, ובמידה וישנה הקלה, להמשיך לעשות זאת. לעיתים קרובות פיזותרפיה, ישמש כטיפול משלים לטיפולים אחרים בדורבן.

טיפול נוגד דלקת

לעיתים, הרופא המומחה, עשוי להמליץ לכם להשתמש בתרופות נוגדי דלקת.   בדרך כלל ההמלצה הזו תגיע רק לאחר שניסיתם לטפל בדורבן באמצעים אחרים לרבות פיזותרפיה, מנוחה וגלי הלם. 

תרופות אלו הן תרופות אנטי דלקתיות שאינן סטרואידיות. 

ניתוח דורבן בכף הרגל

ניתוח הוא הטיפול הקיצוני ביותר. זה נעשה רק במקרים בהם הכאבים חמורים או נמשכים יותר מ- 6 עד 12 חודשים.

בניתוח המנתח משחרר את הרצועה הפגועה על ידי ניתוק חלקי שלה מעצם העקב. זה מפחית מתח, אך מחליש את קשת כף הרגל, ויש סיכון באיבוד תפקוד מלא.

ניתוח יכול לגרום לכאבים כרוניים ונזק עצבי, ולכן יש לקחת בחשבון רק לאחר שניסית אפשרויות טיפול אחרות.

תרגילים על מנת להקל או למנוע דורבן בכף הרגל

מתיחות עדינות יכולות לעזור להקל ואף למנוע דורבן בכף הרגל. מתיחת השוקיים והרצועה עצמה עוזרת לשחרור שריריך ולהפחתת כאבים בעקב.

חשוב לקחת פסק זמן מתרגילים מסוימים, כמו ריצה, כדי לתת לרצועה זמן להחלים. שחייה ופעילויות אחרות בעלות השפעה נמוכה על הרצועה יכולות לאפשר לך להתעמל בלי להחמיר את כאבי העקב. כשאתה מתחיל לרוץ שוב, הקפד להתחיל לאט.

חשוב לעצור ולעשות מתיחות גם בזמן פעילות גופנית בכדי למנוע מהכאב לחזור. זכור להתמתח גם לפני שמתחילים באימונים.

טיפולים ביתיים לטיפול בדורבן בכף הרגל

הפחתת הכאב והגירוי ברצועה היא חלק חשוב בטיפול, אך הדבר אינו מתייחס לטיפול בפגיעה הבסיסית ברצועה.

טיפול ראשוני בבית כולל הימנעות מעמידה על כפות הרגליים והנחת קרח על האזור למשך 15 עד 20 דקות, שלוש או ארבע פעמים ביום להפחתת הנפיחות.

תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAID), כמו איבופרופן (מוטרין או אדוויל) ונפרוקסן, עשויות להרגיע את הכאב ברצועה.

טיפולים אלטרנטיבים לדורבן בכף הרגל

ישנם מספר טיפולים אלטרנטיבים אשר מוצעים על מנת לטפל בדורבן בכף הרגל. אנו מציגים אותם על מנת שתדעו את האפשרויות הקיימות השונות. עם זאת, אין לראות בהצגה זו כהמלצה לטיפול מסוים או אחר. יש להתייעץ עם רופא מומחה, טרם הבחירה בטיפול מתאים. לעיתים, ניתן לשלב טיפול אלטרנטיבי, עם טיפולים נוספים, על מנת לקבל את התוצאות המרביות.

  • טיפול רפלקסולוגיה
  • טווינא
  • דיקור סיני
  • שיאצו
  • ביופידבק

טיפול רפלקסולוגיה

טיפול באמצעות רפלקסולוגיה מתחלק ברוב המקרים לשני חלקים: טיפול פיזי לצד טיפול שמתמקד בפן הרגשי והרוחני.

הטיפול הפיזי – הטיפול הפיזי מתמקד בפיזור הגודש שנוצר בעזרת תנועות פיזור. יש לקחת בחשבון שהחלק הזה של הטיפול עשוי להיות כואב, אך ניתן להקל על עוצמת הכאב באמצעות חימום האזור. לאחר תנועות הפיזור, יעבור המטפל  ויעבוד על הגמשת האזור. הוא יתמקד בחלק זה בגידים באזור כף הרגל והשוק. במסגרת הטיפול תקבלו לרוב עיסוי ומתיחות לאזור המדובר וכן, המלצות לתרגילים לביצוע בבית.

חשוב לדעת שלא מדובר בטיפול חד פעמי אלא טיפול של 1-2 פעמים בשבוע.

הטיפול הרגשי – בחלק זה של הטיפול, המטפל ינסה לבדוק סיבות שאינן פיזיות לפריצת הדורבן. לעיתים  תסכול מהעבודה, אורח חיים לא בריא, בעיות עם המשפחה, יכולים להוביל לבעיות רפואיות. בנוסף, ייתכן ומדובר בביצוע לא נכון של פעולות מסוימות כדוגמת פעילות ספורטיבית, ומתן דגשים נכונים יכולים לסייע.

טווינה לטיפול בכאב

טיפול בטווינא מתבצע על פי היסודות של הרפואה הסינית. ההתמקדות כאן הוא בפן האנרגטי, לבעיות יציבה ומנח כף הרגל. בהתאם לאבחון, תקבלו תרגילים לתרגול בבית. לרוב, הטיפול בטווינא כולל 2 – 10 מפגשים.

דיקור סיני לטיפול בכאב בעקבות דורבן

דיקור סיני עשוי גם כן לסייע לטיפול בכאבים שונים ברגל. הדיקור יכול לסייע לטיפול בדורבן בכף הרגל, לכאב במפרק כף הרגל או לחילופין בגיד האכילס.

במהלך הטיפול, המדקר הסיני יחדיר מחטים בנקודות מתאימות. מטרת הדיקור הוא לסייע לגוף להתמודד עם הדלקת ולהוריד את רמת הכאבים.

שיאצו כטיפול בדורבן

שיאצו גם כן מתמקד במרדיאנים בגוף. במהלך השיאצו המטפל עובד על כפות הרגליים, השוקיים וגיד האכילס. המטרה בשיאצו היא לפזר את הדלקת ובכך להקל על הכאב.

ביופידבק לכאב בעקבות דורבן

המטרה של ביופידבק היא ללמוד להרפות את השרירים, לשים לב למצב הבריאותי הגופני שלנו ולדעת להתמודד עם כאב בצורה שונה ממה שהתמודדנו איתו עד היום.

מניעת דורבן בכף הרגל

ביצוע מספר שינויים באורח החיים עשוי לעזור לכם להימנע מדורבן בכף הרגל.

נעל נעליים תומכות עם תמיכה טובה בקשת, ודאג להחליף את נעלי הספורט שלך באופן קבוע. אם אתה רץ, 700-800 קילומטר הם הגבול עבור כל זוג נעליים לפני שתצטרך לקנות חדשות.

שלב תרגילי אימון שלא מפעילים את השרירים והרצועה בשגרה שלך, כמו שחייה או אופניים. בכלל כדאי להימנע מפעילות יתר של הרצועה שלך. לפני האימון, הקפד למתוח את השוקיים, גיד אכילס ואת רצועת החתולית כפית.

עשה כמיטב יכולתך להישאר במשקל בריא. אם אתה סובל מעודף משקל, נסה לרדת במשקל כדי להפחית את הלחץ על הרצועה שלך.

תוכל לקרוא גם על ציפורן חודרנית האם לטפל באמצעות לייזר או בפנול?

שאלות נפוצות

שאלה: האם שינוי אורח החיים בלבד מספיק כדי לטפל בדורבן כף הרגל?

תשובה: לצד הטיפולים הביתיים, הניתוח וטיפולים אלטרנטיבים שקיימים על מנת לסייע לטיפול בדורבן, פעמים רבות חלק חשוב בפתרון שהרופא ימליץ לכם הוא לשנות הרגלים. למשל, אדם במידה ואדם הסובל מעודף משקל, יירד במשקל, הוא יוכל לא רק לשפר את בריאותו אלא גם להפחית מהעומס שעל כף הרגל לשאת. ירידה בעומס תעזור לטיפול בדורבן. תזונה בריאה יותר, פעילות ספורטיבית מתאימה, מנוחה טובה ושימוש במדרסים במידה הצורך, ללא ספק יכולים לסייע לטיפול בדורבן.

בחלק מהמקרים, שינוי באורח החיים בלבד, יכול להיות מספק על מנת לטפל בדורבן. במקרים אחרים, יש צורך לשלב את שינוי ההרגלים עם טיפול נוסף.

שאלה: האם מדרסים מסייעים לטיפול בדורבן?

תשובה: שימוש במדרסים המותאמים באופן אישי לכף הרגל שלכם, בהחלט יכולים לסייע לחלוקה טובה יותר של העומס על כף הרגל.

במידה ואתם סובלים מפלטפוס יש לכך חשיבות עליונה.

בנוסף, שימוש במדרסים יכול למנוע את החברת הדורבן ואף לסייע לטיפול בו.

שאלה: מה עלויות הטיפול בדורבן בכף הרגל?

תשובה: בסל הבריאות, כלול בין היתר טיפול בדורבן בכף הרגל. ובכך, תוכלו לקבל טיפולים שונים ללא עלות במסגרת המרפאות הציבוריות.

בנוסף, פוליסת ביטוח רפואי משלימה, מאפשרת לכם גם לבחור מרפאה פרטית לטיפול בדורבן בכף הרגל, עם השתתפות עצמית מסוימת או ללא תשלום כלל (תלוי בסוג הפוליסה).

עלות בדיקה אצל אורטופד מומחה עולה בין 500 ש"ח ל – 1,000 ש"ח.

במידה ויש צורך בשימוש בתרופות נוגדות דלקת, עלויותן יכולות להגיע לכמה מאות שקלים.

במידה ויש לבצע טיפול מקיף, הכולל גם התערבות כירורגית, עלויות הטיפול יכולות להגיע עד ל 3,500 ש"ח.

שאלה: אני מתלבט/ת מה הטיפול שמתאים לי. מה כדאי לעשות?

תשובה: ההמלצה שלנו, היא לפנות להתייעץ עם גורם מוסמך, לרבות רופא המשפחה שלכם או אורתופד מומחה, אשר יידע לכוון אתכם, לתת לכם טיפים והמלצות מתאימות. 

אנחנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם הצוות המומחה שלנו. אנו נשמח לתת לכם ייעוץ מקצועי והכוונה, על מנת שתוכלו לטפל בדורבן בכף הרגל שלכם.

דילוג לתוכן