בחורה תופסת לעצמה את כף הרגל בגלל כאבים

זריקת קורטיזון לטיפול בדורבן בכף הרגל

דורבן היא שמה של חייה חמודה שרובנו כנראה טרם פגשנו במציאות. בנוסף, דורבן הוא מצב של כאב חד בעקב שלנו שנובע ממגוון מקרים. לטיפול בדורבן בעקב הרגל שלנו יש מספר שיטות שונות, במחירים שונים, הכוללים זמני החלמה שונים ועוד. במאמר הבא נרכז עבורכם כל מה שחשוב לדעת על דורבן, איך מבינים אם הכאב שיש לנו בעקב הוא אכן דורבן ולא קוץ ומה ניתן לעשות כדי להעביר אותו כמה שיותר מהר.

ממה נוצר דורבן בעקב הרגל?

במידה והנכם ספורטאיים אתם חווים עומס רב על כפות הרגליים שלכם בצורה יומיומית. עומסים כבדים אלו גורמים לקרעים קטנים ברצועה שמחברת בין העקב שלנו לכף הרגל, בעקבות קרעים אלו נוצרים דלקות שמובילות לכאב. במידה ואתם מבוגרים ככל הנראה שהרופא יסביר לכם שקיימת הסתיידות של סידן או עצם בעקב.

אך במידה ואינכם ספורטאיים או אנשים מבוגרים גם לכם יכול לצוץ דורבן במהלך החיים על ידי קריעתם של הרצועות. קיים קשר בין היציבות הלקויה שלנו לבין היווצרותו של הדורבן. בנוסף, גם מנח רגל לא נכון ולחץ על רצועות יצור לכם דורבן בעקב.

מה הרופא ככל הנראה יציע לכם לבעיית הדורבן?

הדורבן הוא בליטה בעקב ובליטה זאת אינה עוברת או נרפאת מעצמה. למען ריפוייה יש להמיס את הדורבן כדי להתחיל בתהליכו של הריפוי. רופאים רבים ממליצים על מדרסים העשויים מסיליקון אך מדרסים אלו רק מקלים על הכאב ולא פותרים אותו. משום שמדרסים אינם ממיסים את הדורבן ולא מטפלים בבעיה.

שלב הבא לאחר שהמדרסים לא עזרו לכם ככל הנראה הרופא יציעה לכם תרופות משככות כאבים מה שגם לא עוזר לטיפול.

למה כה קשה לטפל בדורבן בכף הרגל?

הקושי המרכזי בטיפול בדורבן בכף הרגל הוא משום שממש צריך לפרק את הדורבן. הדורבן הוא עצם שגדלה על העקב. בנוסף לבליטה שנוצרת נוצרת סביבה גם דלקת שחשוב מאד לרפאה בזמן. עם הזמן שאנו לא מטפלים כראו בדורבן וממשיכים לדרוך עליו הדלקת והדורבן ממשיכים לגדול ולהתחזק. וזהו לופ שאנו חייבים להפסיק במהירות, משום שאיש מאיתנו לא יכול להפסיק את הדריכה על כף הרגל משום שזה הוא דבר יומיומי ושגרתי, לכן טיפול מהיר בבעיה יפתור לכם הרבה כאב וסבל.

מה היא זריקה קורטיזון ובמה היא תורמת להחלמת הדורבן?

נתחיל בזה שקורטיזון הינו סטרואיד שמיוצר בגופנו בצורה טבעית. הקורטיזון עוזר בחיזוק או דיכוי תגובות דלקתיות בגופינו. וכאשר קיים בגופנו דלקת ניתן להשתמש בו בצורה נטילת כדורים או זריקות מקומיות של הקורטיזון באזור הדלקת.

חשוב לציין כי ישנו הבדל גדול בין הקורטיזון לבין הסטרואידים שלוקחים בצורה לא חוקים לצורך ניפוח השרירים. והן שתי קבוצות שונות שעשויות מחומרים שונים.

על ידי הזרקה מקומית של הקורטיזון החומר הפעיל מגיע במהירות אל אזור הדלקת, על ידי זריקה מקומית זאת מתקצר זמן ההשפעה שהיה מתרחש על ידי נטילת כדור שככל הנראה היה גם גורם לתופעות לוואי על שאר הגוף.

זריקות אלה נעשות כטיפול ראשוני במצב של דלקת מסויימת או כטיפול משני לאחר שטיפולים אחרים לא עבדו כראוי. לרוב הזרקת הקורטיזון תהווה הקלה משמעותית לאחר הזריקה הראשונה ולעיתים ידרש מספר זריקות לצורך הקלה וישנם מקרים מעטים שזריקת הקורטיזון כלל לא השפיע ויש לגשת לטיפולים מסוג שונה.

מה ניתן לטפל בעזרת הזרקת הקורטיזון?

זריקות קורטיזון תפקידן להפחית כאב ודלקתיות במגוון רחב של מחלות, כגון: דלקת שנגרמת כתוצאה של שחיקה של מפרקים כמו ברך, מרפק, כף יד, כתף ועקב. בנוסף, זריקה זאת עוזרת לדלקות גידים ורצועות הנגרמות עקב פעילות ספורטיבית כמו הדורבן, דלקות פרקים ראומטיות ועוד.

איך הפעולה נעשית?

ראשית הרופא המזריק יחטא את האזור שבו הוא מעוניין להזריק את הקורטיזון. לרוב הזרקת הקורטיזון תעשה בנוסף עם הזרקת לידוקאין שהוא חומר המיועד להרדמה מקומית. כך יורדת בצורה משמעותית תחושת הכאב בזמן ולאחר הזריקה. לאחר הזריקה יש לכסות את האזור המוזרק.

כיצד נרגיש לאחר הזריקה?

יומיים אחרי הזריקה המקום עלול להרגיש כאב רב ולהרגיש כהחמרה במצב. אך זהו שלב ידוע ואין ממה לדאוג. מספר ימים לאחר מתן הזריקה הקורטיזון מתחיל להשפיע ועם הזמן המטופל יחוש הקלה.

האם קיימות תופעות לוואי וסיבוכים?

כן, ישנם מקרים שעלולים להיות סיבוכים וזה יהיה מדאיג במיוחד עבור חולי סוכרת אשר נמצאים בסיכון גבוהה. סיבוכים נפוצים יהיו: תחושת חום ואדמומיות בפנים ובצוואר, עליה זמנית ברמתו של הגלוקוז, עלייה זמנית בלחץ הדם, עקב הזרקות חוזרות עלול להיות קרע גידי ושינויים בפיגמנטים של העור באזור ההזרקה.

קיימות תופעות לוואי נוספות שניתן לקרוא בעלון שמגיע עם התרופה.

לסיכום

אל תזניחו את הדורבן בכף הרגל שלכם משום שהוא רק ילך ויחמיר. חשובה מאד השיטה בה מטפלים בדורבן כדי שהוא לא יבוא חזרה ויהרוס לנו את ההליכה שלנו. לצורך שמירה על אורך חיים תקין חשוב לא לדחות מקרים רפואיים משום שלרוב טבעם הוא להתגבר ולהחמיר.

Write a comment

דילוג לתוכן