בחורה מגרת את גב היד בגלל פצעים

הכל על – פסוריאזיס הציפורניים

פסוריאזיס היא מחלה אוטואימונית אשר גורמת למראה לא אסתטי של העור, לכאב ולאי נוחות. כאשר מחלה זו תוקפת את הציפורניים, היא עשויה לגרום להן למראה חולני ולנזקים משמעותיים, לרבות נסיגתן והתרוממותן מעל לשכבת העור של קצות האצבעות. בשל העובדה שמדובר במחלה אוטואימונית אין לה תרופה, אולם ניתן להקל על הכאב הנובע ממנה ובמקרים מסוימים גם להעלים את תסמיני המחלה.

מחלת הפסוריאזיס – מהי

פסוריאזיס היא מחלת עור אוטואימונית. הביטוי של מחלת הפסוריאזיס הוא פעילות יתר של המערכת החיסונית בגוף, אשר פועלת בצורה עודפת. אחד ממופעיה של פעילות עודפת זו, הוא ייצור תאי עור חדשים באופן מוגבר. במצב רגיל, ייצור תאי העור נעשה בצורה סימביוטית כך שתא עור חדש נוצר באופן סימולטני לנשירת תא עור ישן.

מנגד, במצב של התפרצות פסוריאזיס, בשל העובדה כי תאי העור מיוצרים בתדירות גבוהה יותר נוצרות ומתגבשות הצטברויות של תאי עור באזורים מסוימים בגוף, אשר בשלב הבא הופכים לנגעים בגדלים משתנים בעלי מראה המזכיר מאוד קשקשים.

הגורמים לתחלואה בפסוריאזיס

פסוריאזיס היא מחלה אוטואימונית, וככזאת עשויה לנבוע ממקורות מסוימים הקשורים בפעילות המערכת החיסונית של הגוף, כמו גם מאפייניו הייחודיים של כל אדם. אחד מהגורמים לפסוריאזיס הוא נטייה גנטית.

גורם נוסף הנקשר במקרים רבים עם התפרצות של מחלת הפסוריאזיס הוא לחץ נפשי או התרחשותו של אירוע טראומתי. כמו כן, אובחנו גורמים נוספים כגון עישון, דלקת גרון שמקורה בסטרפטוקוקוס, חבלה בעור או שימוש בתרופות מסוימות.

מהו פסוריאזיס הציפורניים

הציפורניים הן חלק ממערכת העור של הגוף, והשפעת מחלת הפסוריאזיס על העור עשויה להתמקד באזור הידיים והציפורניים. הידיים והציפורניים, יחד עם הברכיים, המרפקים והקרקפת, הינם האזורים הנפוצים ביותר בגוף מבחינת הופעת הנגעים העוריים הנגרמים כתוצאה מפסוריאזיס.

השילוב בין פסוריאזיס הציפורניים לפסוריאזיס ביתר הגוף

מרבית האוכלוסייה אשר סובלת מפסוריאזיס הציפורניים היא כזו אשר סובלת מפסוריאזיס גם במקומות נוספים בגוף ורק אחוז קטן מכלל חולי הפסוריאזיס סובלים מהופעת תסמינים באזור הציפורניים בלבד. לפסוריאזיס מופעים נוספים ששכיחותם קטנה יותר באזורים אשר מצויים בחשיפה נמוכה דווקא, כמו המפשעה, בית השחי והטבור.   

הבסיס להתפתחות  פסוריאזיס הציפורניים

כשם שהציפורן היא רקמה עשויה קרטין שהינה בעלת מאפיינים מיוחדים המבדילים אותה מרקמות העור של שאר הגוף, כך הביטוי של מחלת הפסוריאזיס מקבלת ביטוי שונה כאשר היא פוגעת בציפורניים. הפגיעה בציפורן ניתנת לחלוקה למספר מופעים, אשר במצבם החמור ביותר, באין לידי ביטוי בהתפוגגות או היפרדות הציפורן מן האצבע.

תסמינים של פסוריאזיס הציפורניים

ישנם מספר תסמינים, המאפיינים את פסוריאזיס הציפורניים. אחד התסמינים נקרא תסמין טיפת השמן. זאת מאחר שהביטוי למחלה הוא שינוי צבע הציפורן לגוון צהבהב ונוצרת מתחת לציפורן צורה של טיפת שמן. תסמין נוסף הוא הופעתם של חריצים אשר מופיעים בחלקה התחתון של הציפורן.

תסמין נוסף הוא הופעה של גבשושיות ושקערוריות על גבי הציפורן. תסמין זה מכונה פיטינג והוא כולל דעיכה בגדילת הציפורן עד כדי הפסקה מוחלטת הגורמת לחשיפת העור המצוי מתחת אליה. תסמין נוסף של פסוריאזיס הציפורניים הוא היווצרות כיס אוויר בין הציפורן לעור מתחתיה באופן אשר גורם לציפורן להתרומם. תופעה זו קרויה בשם אנוקוליזיס.

השפעת המחלה על חיי היומיום

מחלת הפסוריאזיס בכללה, היא מחלה שהנגעים הנוצרים על ידה חשופים לעין, ומכוח כך גוררים עמם בושה לאור המראה הבלתי אסתטי שהם משווים למי שסובל ממנה. במקרה של פסוריאזיס האצבעות מדובר בפגיעה אסתטית שהיא בדרגת חומרה גבוהה במיוחד, היות שהדרך היחידה להסתיר את הנגעים היא על ידי הליכה עם כפפות.

לצד העובדה כי המחלה פוגעת במראה האצבעות, כרוכה המחלה פעמים רבות גם בתחושת כאב חד באזורים הנגועים. בנוסף, מתארים חולי פסוריאזיס רבים כי הם סובלים מתחושת גירוד בלתי פוסקת באזור הופעת הנגעים.

דרכי טיפול בפסוריאזיס הציפורניים                   

הטיפול בפסוריאזיס הציפורניים נעשה על מנת להקל על הסבל הכרוך בה, ובמידת האפשר לצמצם את הופעת הנגעים, אולם לא קיימת תרופה מסוימת אשר מצליחה לטפל ביעילות ובפרק זמן מוגדר במחלה. אחד הטיפולים הקונבנציונליים כנגד המחלה הוא טיפול באמצעות סטרואידים. טיפול זה עשוי להתבצע באמצעות זריקה לציפורן או מריחת משחה על גבי הציפורן אשר מכילה סטרואידים.

דרך נוספת לטיפול בפסוריאזיס הציפורניים היא פוטותרפיה. במהלך טיפול זה, מבוצעת חשיפה של הציפורניים לקרינה של תאורה אולטרה סגורה אשר זוכה לאחוזי הצלחה גבוהים בהעלמת קשקשי העור הנוצרים באזור הציפורניים. מסיבה זו, אזור ים המלח מושך אליו חולים רבים מהארץ ומהעולם, הודות למאפייני קרינת שמש המייחדים את המקום מיתר חלקי העולם.

כללי זהירות במקרה של פסוריאזיס ציפורניים

הרגישות המאפיינת את אזור הציפורניים של החולים במחלה, דורשים הקפדה על ביצוע מספר פעולות והקפדה על מספר כללים וזאת באופן יומיומי. ראשית, מומלץ לשמור על שגרת ניקיון קבועה של הציפורניים הנגועות, וזאת מחשש להתפתחות זיהומים ומחלות הנובעות מפטריות למיניהן אשר נוטות להתפתח בקלות בקרב חולי פסוריאזיס הציפורניים.

כמו כן, רצוי שלא לאפשר לציפורניים לגדול ולקצוץ אותן בתדירות גבוהה, וזאת מחשש שעקב חולשתן, הן עשויות לזוז ממקומן ואף להיתלש במקרה של היתפסות בחפצים כלשהם, כאשר הן בולטות מעבר לקצה האצבע. כמו כן, מומלץ לעשות שימוש בתכשירי ניקיון המבוססים על חומרים טבעיים ולהשתמש בכפפות גומי אטימות למים בעת רחיצת כלים.

פסוריאזיס הציפורניים – כך ניתן לטפל בתופעה

פסוריאזיס הציפורניים היא תופעה אשר לרוב מלווה בהופעת נגעים דמויי קשקשת ביתר חלקי הגוף ולעיתים רחוקות מופיעה באזור הציפורניים בלבד. המחלה אמנם לא זכתה עד כה לתרופה המאפשרת ריפוי מהיר שלה, אך על ידי שילוב של טיפול רפואי לצד שיטות שאינן מבוססות על תרופות, לצד אורח חיים המונע פגיעה בציפורן, באפשרות החולה לחיות לצד המחלה בצורה נאותה.

Write a comment

דילוג לתוכן