רופא מחזיק מספריים רפואיות

טיפול בציפורן חודרנית בפנול

טיפול בציפורן חודרנית

ציפורניים חודרניות מתרחשות כאשר הקצוות, או הפינות, של הציפורניים שלך צומחות פנימה לעור, ליד הציפורן

הבוהן הגדולה שלך עשויה לקבל ציפורן חודרנית.

ניתן לטפל בציפורניים חודרניות בבית. עם זאת, עלולים להיגרם סיבוכים, העשויים לדרוש טיפול רפואי. הסיכון שלך לסיבוכים גבוה יותר אם יש לך סוכרת, או מצבים אחרים, הגורמים למחזור דם ירוד.

הרבה ישראלים סובלים מציפורן חודרנית, בייחוד ברגליים. מדובר על תופעה שכיחה בקרב ישראלים וביחוד בחודשי הקייץ. מהי ציפורן חודרנית ברגל וממה היא נגרמת? איך מטפלים בה וכיצד מונעים את חזרתה? קראו את המאמר:

ציפורן חודרנית ברגל

מהי ציפורן חודרנית?

ציפורן חודרנית מתארת מצב בו חלקה העליון של הציפורן או צידה גדלים אל תוך העור המצוי סביבה ויוצרת לחץ מקומי באזור. חדירה זו גורמת להתפתחות דלקת מקומית המתבטאת בכאבים, בנפיחות, באודם מקומי ואף בזיהום אליו מתלווה גם הפרשה מוגלתית.

על אף שמדובר בתופעה שכיחה יחסית, רבים מגלים ציפורן חודרנית ברגל רק כאשר מורגש כאב ומתחילה להופיע דלקת. ציפורן חודרנית ללא טיפול מתאים עלולה להחמיר והזיהום עלול להתפשט ולסכן את שלמות האצבע הפגועה. לכן, חשוב מאוד לגשת לפודיאטור מומחה ולאבחן את התופעה בצורה מדוייקת ומקצועית.

כיצד מאבחנים ציפורן חודרנית?

סביר להניח שהרופא שלך יוכל לאבחן את הבוהן שלך בבדיקה גופנית. אם נראה כי הבוהן שלך סובלת מזיהום, ייתכן שתצטרך צילום רנטגן בכדי להראות עד כמה הציפורן צמחה לתוך העור. צילום רנטגן יכול לחשוף גם אם הציפורן החודרנית שלך נגרמה כתוצאה מפציעה.

מהם הגורמים להתפתחות ציפורן חודרנית?

ציפורן חודרנית עלולה להתפתח עקב סיבות שונות, בהן:

  • נעילת נעליים לא מתאימות או לוחצות
  • גזירה לא נאותה של הציפורן (בזווית מעוגלת או בקו קצר מדי)
  • הזעת יתר בכפות הרגליים
  • טראומה שנגרמה לציפורן
  • ציפורניים רחבות מדי
  • השמנת יתר
  • סוכרת
  • הריון
  • טיפולי כימותרפיה ממושכים
  • גדילה מעוותת של הציפורן

שימוש רב בכפות הרגליים שלך במהלך פעילויות אתלטיות יכול לגרום לך לסבול מנטייה מוגברת לפתח ציפורניים חודרניות. פעילויות בהן בועטים שוב ושוב חפץ או מפעילים לחץ על כפות הרגליים לאורך תקופות ארוכות עלולות לגרום לנזק לציפורניים ולהגדיל את הסיכון לציפורניים חודרות. פעילויות אלה כוללות:

  • בלט
  • כדורגל
  • קיקבוקסינג
  • כדורגל

מהן דרכי הטיפול?

רבים מנסים לטפל בציפורן חודרנית בצורה עצמאית בגזירה של הציפורן החודרת. לעיתים הניסיון להציל את האזור צולח אך הסיכון ליצירת נזק חמור יותר קיים תמיד. אנו ממליצים להתייעץ עם פודיאטור או רופא מומחה לפני שתחליטו כיצד לטפל.

הטיפול המקצועי בציפורן חודרנית נחלק לטיפול שמרני וטיפול ניתוחי. אופן הטיפול בבעיה יקבע בהתאם לדרגת החומרה שלה.

הטיפול המתאים לציפורן חודרנית תלוי בשני גורמים. אלה הם חומרת המצב, ותדירותו.

אם הבעיה אינה חמורה, ייתכן שתוכל להשיג הקלה באמצעות השריית הרגל במים והרמת כף הרגל כפי שנסביר בהמשך. זה ירכך את העור סביב ציפורן הרגל, מה שיכול לאפשר קיצוץ ומניעת צמיחה נוספת.

תמיד מועיל ליטול נוגדי דלקת עם ציפורן חודרנית. שניהם יקלו על הכאב ויפחיתו את הנפיחות. רופא עשוי גם להמליץ ​​על אנטיביוטיקה דרך הפה כדי למנוע זיהום.

אולם אם הצמיחה קשה, אל תנסה לפתור את הבעיה בבית. ניסיון להרים או להסיר את הציפורן בעצמך יכול להוביל לזיהום.

סיבה נוספת לפנות לטיפול מקצועי היא הישנות. אם אתה ממשיך לחוות ציפורניים חודרות, גם לאחר נקיטת אמצעי זהירות נאותים, יתכן ויהיה צורך בניתוח.

טיפול ביתי

הטיפול הביתי מיועד למקרים קלים של ציפורן חודרנית וכולל מספר פעולות:

  • גזירת הציפורן בצורה ישרה לכל אורכה, כדי להימנע מיצירת פינות חדות שעלולות לחדור לעור המצוי סביבה
  • השריית האצבע במים פושרים וסבון
  •  לעיתים יהיה צורך בטיפול אנטיביוטי באמצעות משחה או כדורים.

חשוב לציין כי אלה הסובלים מסוכרת, בצקת אזורית הגורמת לנפיחות באצבעות הרגליים, הפרעה בזרימת הדם לרגל, או כל מצב רפואי אחר שמגדיל את הסיכוי להתפתחות זיהום באזור או שעלול להשפיע על זרימת הדם לרגליים וכפות הרגליים, אינם יכולים להסתפק בטיפול הביתי ועליהם לפנות לטיפול רפואי על ידי פודיאטור מנתח (פודיאטור שלמד בארצות הברית וקיבל תואר דוקטור ברפואה פודיאטרית).

נסה טיפולים ביתיים במשך מספר ימים עד מספר שבועות. אם הכאב מחמיר או שאתה מתקשה ללכת או לבצע פעילויות אחרות בגלל הציפורן, פנה לרופא המטפל.

אם ציפורן הרגל אינה מגיבה לטיפולים ביתיים או מתפשט זיהום, יתכן שתזדקק לניתוח. במקרים של זיהום, הפסיקו את כל הטיפולים הביתיים וראו את הרופא המטפל.

תרופות:

אצטמינופן מוריד את הכאב וניתן לקנות אותו ללא הוראת רופא. שאל כמה צריך לקחת ובאיזו תדירות לקחת את זה. עקוב אחר ההוראות. אצטמינופן יכול לגרום לנזק בכבד אם לא נלקח במידה.

NSAIDs, כמו איבופרופן, עוזרים להפחתת נפיחות, כאבים וחום. ניתן לקבל תרופה זו בהזמנת רופא או בלעדיה. NSAIDs יכולים לגרום לדימום בבטן או לבעיות בכליות אצל אנשים מסוימים. אם אתה לוקח תרופות מדללות דם, שאל תמיד את הרופא המטפל שלך אם NSAIDs בטוחים עבורך. קרא תמיד את תווית התרופות ופעל לפי ההוראות.

אנטיביוטיקה מסייעת בטיפול או במניעה של זיהום חיידקי. הם עשויים להינתן כמשחה, כדור או שניהם.

פתרונות כירוגיים

קטיעה חלקית של הציפורן – הליך המשמש להסרת החלק של הציפורן שגדל לתוך עורכם. יש שימוש בתמיסה כימית כדי למנוע הישנות.

ישנם סוגים שונים של טיפולים כירורגיים לציפורניים חודרות. הסרת ציפורניים חלקית כוללת רק הסרת חתיכת הציפורן החופרת לעור שלך. הרופא מרדים את הבוהן ואז מקצר את ציפורן הרגליים. הסרת ציפורניים חלקית יעילה ב -98 אחוז למניעת ציפורניים חודרניות בעתיד.

במהלך הסרת ציפורניים חלקית, צידי הציפורן נחתכים כך שהקצוות ישרים לחלוטין. חתיכת כותנה מונחת מתחת לחלק שנותר של הציפורן בכדי למנוע את ציפורן החודרנית החוזרת ונשנית. הרופא שלך עשוי לטפל בבוהן שלך בתרכובת הנקראת פנול, המונעת מהישנות של ציפורן חודרנית.

ניתן להשתמש בהסרת ציפורניים מוחלטת אם הציפורן החודרנית נגרמת כתוצאה מעיבוי. הרופא שלך יעניק לך זריקת כאב מקומית ואז יסיר את הציפורן כולה בהליך שנקרא כריתת מטריקס.

כריתת מטריקס (Matricectomy )- הליך שבו חלק ממטריצת הציפורניים שלך (שורש הציפורן) נהרסת כך שחלק קטן מהציפורן שלך מפסיק לצמוח. מטריצת הציפורניים שלך היא האזור ממנו הציפורן שלך צומחת. זהו הצבע החיוור או הלבן שבבסיס הציפורן. אי אפשר לראות את רוב המטריצה ​​מכיוון שהיא שוכנת מתחת לעור. ניתן להשתמש בכימיקל, לייזר או מכשיר להשמדת מטריקס הציפורניים.

ציפורן חודרנית טיפול בלייזר ופנול לצריבת שורש הציפורן

הטיפול הניתוחי יבחר במקרים של ציפורן חודרנית במצבים קשים או כאשר הטיפול השמרני נכשל. במהלך הפעולה מסיר הפודיאטור המומחה את שולי הציפורן החודרנית. לאחר מכן, צורב את שורש הציפורן באמצעות שימוש בחומר כימי הנקרא פנול או באמצעות לייזר, כדי למנוע צמיחה מחודשת של הציפורן אל תוך העור. מדובר בפרוצדורה מהירה מאוד הנמשכת כ-15 דקות.  שתי השיטות מתבצעות במרפאת הפודיאטור המנתח תחת הרדמה מקומית. לעיתים זריקת ההרדמה עלולה להוביל לכאבים, אך אם מתבצעת במקצועיות ובצורה איטית ועדינה היא אינה צפויה לגרום לכאב עז. מטופלים בעלי סף כאב נמוך יכולים לבחור לבצע את הפעולה בחדר ניתוח תחת טשטוש.

שיעור הישנות הבעיה וחזרת הציפורן החודרנית לאחר הניתוח לצריבת שורש הציפורן נמוך מאוד ועומד על כ-3% מהמטופלים.

בנושא אחר – איך מטפלים ביבלת בכף הרגל?

אחרי ניתוח

לאחר הניתוח, הרופא ישלח אותך הביתה עם חבישה מתאימה. ככל הנראה תצטרך לשמור על כף רגל מורמת למשך היומיים הקרובים וללבוש נעליים מיוחדות כדי לאפשר לבוהן שלך להחלים כראוי.

הימנע מתנועה ככל האפשר. התחבושת מוסרת בדרך כלל יומיים לאחר הניתוח. הרופא שלך ייעץ לך לנעול נעלי אצבע פתוחות ולהשרות את הכף רגל במים מלוחים מדי יום עד להחלמה. תקבלו גם תרופות לשיכוך כאבים ואנטיביוטיקה למניעת זיהום.

ככל הנראה ציפורן הרגליים שלך תגדל בחזרה מספר חודשים לאחר הניתוח להסרת חלקית של הציפורן. אם מסירים את הציפורן כולה עד הבסיס (מטריצת הציפורן שמתחת לעורך), יכול לקחת לציפורן יותר משנה עד שתצמח.

סיבוכים של ציפורניים חודרות

אם לא מטופל, זיהום ציפורן חודרנית עלול לגרום לזיהום בעצם שבבוהן. זיהום בציפורן יכול גם להוביל לכיב ברגל, או לפצעים פתוחים, ואובדן זרימת הדם לאזור הנגוע. כמו כן, ריקבון רקמות ומוות רקמות במקום ההדבקה, הם סיבוכים אפשריים.

זיהום בכף הרגל יכול להיות חמור יותר אם יש לך סוכרת. אפילו ציפורן קטנה חתוכה, מגרדת או חודרנית עלולה להזדהם במהירות בגלל היעדר זרימת הדם ורגישות עצבית. פנה מיד לרופא שלך אם יש לך סוכרת ואתה מודאג מזיהום ציפורן חודרנית.

אם יש לכם נטייה גנטית לציפורניים חודרניות, הם עשויים להמשיך לחזור או להופיע על בהונות מרובות בבת אחת. איכות חייכם עשויה להיות מושפעת מכאבים, זיהומים ובעיות רגליים כואבות אחרות הדורשות טיפולים או ניתוחים מרובים. במקרה זה, הרופא שלכם עשוי להמליץ ​​על ניתוח כריתת מטריצה ​​חלקית או מלאה להסרת ציפורני הרגליים הגורמות לכאבים כרוניים.

מניעת היווצרות ציפורן חודרנית

יש מספר פעולות שתוכל לעשות כדי לסייע במניעת ציפורן חודרנית:

חתוך את ציפורני הרגליים ישר. אל תחתוך את הציפורניים שלך כך שהצורה שלהם תתאים לצורת קדמת הבוהן. אם אתה מטפל בציפורני הרגליים שלך במספרה, הקפד לומר לפדיקוריסט שלך לקצץ את הציפורניים ישר. אם יש לך מצב הגורם לזרימת דם לקויה לכפות הרגליים ואינך יכול לקצץ את הציפורניים, היעזר בשירותיו של פודיאטר באופן קבוע כדי לחתוך את הציפורניים.

שמור על ציפורני הרגליים באורך בינוני. חתוך את ציפורני הרגליים כך שהם באורך שווה עם קצות אצבעות הרגליים. אם גוזרים את ציפורני הרגליים קצרות מדי, הלחץ מנעליכם על בהונות הרגליים עשוי לכוון את הציפורן לצמוח לתוך הרקמה.

נעל נעליים שמתאימות כמו שצריך. נעליים המפעילות לחץ יתר על בהונותיך או צובטות אותם עלולות לגרום לציפורן לצמוח לתוך רקמות הסובבות אותה. אם יש לך נזק עצבי בכפות הרגליים שלך, ייתכן שלא תוכל לחוש אם הנעליים שלך יותר מדי לוחצות. דאג לקנות ולנעול נעליים המותאמות כראוי, רצוי מחנות נעליים המתמחה בהתאמת נעליים לאנשים הסובלים מבעיות ברגליים.

יש לנעול נעלי מגן. אם עבודתך מעמידה אותך בסכנה לפציעה בכפות הרגליים, נעל נעלי מגן, כגון נעלי פלדה.

בדוק את כפות הרגליים לעיתים תכופות. אם יש לך סוכרת, בדוק מדי יום את כפות הרגליים שלך אם יש סימנים לציפורניים חודרניות או בעיות אחרות בכף הרגל.

לטיפול מהיר בציפורן חודרנית צרו קשר עם אנדי קרף:
דילוג לתוכן