יבלות בכף הרגל: כל הסוגים ודרכי הטיפול

מהן יבלות בכף הרגל?

יבלות הן עודפי עור בכף הרגל המתפתחים בשל לחץ וחיכוך או עקב זיהום ויראלי. מעבר להיותן פגם אסתטי ניכר, היבלות עלולות לגרום לכאבים מקומיים ולהגבלה בהליכה. על סוגי היבלות השונים ודרכי הטיפול בהם בכתבה הבאה.

סוגי יבלנות בכף הרגל:

יבלות קשות

יבלות קשות מתפתחות כתוצאה מחיכוך ולחץ המופעל על כף הרגל. במצבים אלה, הגוף מייצר עודפי עור כדי להגן על עצמות כף הרגל מפני חיכוך. במקרים של אצבע פטיש לדוגמה, בהם מפרק האצבע בולט כלפי מעלה, החיכוך בין הנעל לאצבע עלול להוביל לצמיחת יבלת. היבלות הקשות הן הנפוצות ביותר מבין הסוגים השונים והן עלולות להוביל לכאבים ונפיחות מקומית.

יבלות רכות

יבלות רכות מתפתחות לרוב בין אצבעות הרגליים, באזורים בהם העור לח יותר. יבלות אלה מתאפיינות בצבע לבנבן ובמרקם צמיגי ורך והן יכולות לגרום לכאבים עזים.

יבלות ויראליות

יבלות אלה נוצרות עקב זיהום נגיפי הנגרם בשל הידבקות בזן מסוים של וירוס הפפילומה האנושי. מדובר במצב נפוץ מאוד ומדבק, אשר עלול לעבור מאדם לאדם במגע. היבלות הוויראליות גורמות לכאבים עזים והן עמידות לטיפול שמרני.

יבלת הקורן

יבלת הקורן הנקראת באנגלית Corn (בעברית: תירס), קיבלה את השם הזה מכיוון שצורת היבלת דומה מאוד לגרגר התירס שמוכר לכולנו. היבלת נוצרת לרוב באזורים בהם יש לחץ מהנעל וחיכוך בה. היבלת נוצרת בעיקר על גבי הבון או בין הבהונות.

בעקבות חיכוך רב באותו עזור, מתפתחת שכבת עור נוקשה ואף כואבת. יבלת הקורס היא יבלת קטנה.

הידעת? לאישה יש יותר סיכוי לסבול מיבלת הקורן מאשר לגבר. הסיבה קשורה כנראה לכך שיותר נשים נועלות נעל צרה ועם עקב גבוה מאשר גבר, דבר המגביר את חיכוך הנעל עם הבהונות.

יבלת הקורן נחלקת לסוגים שונים כאשר אחת מהן היא יבלת שצורת הגדילה שלמה דומה לפרמידה.

3 הסוגים של יבלת הקורן בכף הרגל

יבלת "הילומה דרמוס"

באנגלית יבלת זו נקראת Hard corns. מדובר ביבלת הנפוצה ביותר מבין 3 סוגי יבלות הקורן. היבלת מפתחת כתוצאה מנעילת נעל צרה שגורמת לחיכוך הנעל בבהונות או לחילופין בצדה החיצוני של כרית המפרק.

יבלת "הילומה מולס"

באנגלית יבלת זו נקראת Soft corns. מדובר ביבלת שנוצרת כתוצאה  משינוי צורה של מבנה מפרק העצם. היבלת זו נוטה להתפתח בין האצבעות. לעיתים נראה את היבלת הזו בתור עור רך ואדמומי על גב הבוהן.

יבלת "Seed corns"

יבלת זו אינה כה נפוצה. היבלת מופיעה בעיקר באזור העקב ובאזור כרית כף הרגל. היבלת היא שילוב של עור קשה ושל תוסף כולסטרול.

יבלת הקורן נוצרת עקב ניסיון של הגוף למנוע פגיעה בעור. מדובר בתגובת הגנה של הגוף, לאותו חיכוך ושפשוף באזור.

מה גורם ליבלת קורן?

ישנן מספרות סיבות נפוצות הגורמות ליבלת זו להופיע:

  • נעל הדוקה יתר על המידה.
  • נעל רפויה יתר על המידה.
  • עקב גבוה שגורם לחיכוך הנעל בכף הרגל והבוהן.
  • גרב הדוקה.
  • גרב עם תפרים בולטים.
  • עיוות של הבוהן.
  • הליכה ארוכה בנעליים לא מתאימות.
  • הליכה ארוכה על גבי משטח קשה.
  • עמידה לפרק זמן ממושך בנעליים לא מתאימות.
  • עמידה לפרק זמן ממושך על משטח קשה.

יבלת קאלוס

יבלת קאלוס נקראת באנגלית: tylomas. יבלת זו הינה למעשה אזור בכף הרגל שהפך לעבה ויבש.

יבלת זו נוצרת כאשר ישנו חיכוך או עומס רב על הרגל. על מנת להתמודד עם הלחץ והעומס הללו, הגוף שלנו מגדיל את עובי השכבה החיצונית. השכבה הזו מורכבת מתאי עור לא-חיים, שמשמשים לגוף הגנה.

כאשר מדובר על יבלת קאלוס הכוונה היא לאותה יבלת שנוצרה לאורך העור. היבלת יכולה להיות הן בצד הפנימי של מפרק הבוהן והן בצד החיצוני. היבלת נוצרת לרוב בעקבות עיוות הבוהן שניתן לזהות בתור מפרק בוהן קשה. 

כאשר זה קורה, והבוהן אינה גמישה, עוד בזמן תנועה כמו הליכה או ריצה יווצרו בעיות אשר מובילות לחיכוך של הבוהן בנהל.

יבלת באזור הבוהן מאופיינת לרוב באי נוחות רבה ואף בכאב. 

בנוסף, בקרב אנשים בעלי סכרת וכן אנשים הסובלים מליקוי בזרימת הדם, אותה יבלת עשויה להופיע גם עם כיב-עור.

חשוב מאוד לתת ליבלת זו את הטיפול המתאים.

היבלת יכולה להופיע גם באזור הכריות בעיקר עקב צניחה של מפרק הכריות.

הידעת? יבלת זו מופיעה במקרים רבים אצל נשים הנועלות נעל עקב שאיננה כוללת ריפוד או מדרס. כתוצאה מכך, משקל הגוף בזמן ההליכה מרוכז לאזור כריות כף הרגל, דבר הגורם לא רק ליבלת הקולס אלא גם לבעיות אחרות כמו יבלת קורן, אצבע פטיס ובניון.

מה גורם ליבלת קאלוס?

ישנם גורמים שונים העשויים להוביל להווצרות יבלת הקאלוס ובניהם:

  • שימוש בנעל לא מתאימה או נוחה.
  • לחץ מוגבר על הבהונות.
  • ביומכניקה לקויה של הרגל.

כיצד ניתן לאבחן יבלות בכף הרגל?

על מנת לאבחן האם מדובר ביבלת, ואם כן, באיזו יבלת מדובר יש לפנות לרופא המשפחה שלכם או לחילופין לרופא מומחה לכף הרגל. 

לרופא המשפחה ולרופא מומחה יש את הכלים, הידע והאמצעיים על מנת לבדוק באיזו יבלת מדובר.

איך ניתן לטפל ביבלות?

קיימים טיפולים שונים לטיפול ביבלות הנבחרים בהתאם למקור היבלת:

טיפול בלייזר

הטיפול בלייזר יתבצע במקרים בהם היבלת גדולה מאוד או כאשר הטיפולים השמרניים נכשלו. טיפול זה מתבצע בהרדמה מקומית ובמהלכו צורב הפודיאטור המומחה את היבלת באופן ממוקד באמצעות קרן לייזר. טיפול זה מאופיין באחוזי הצלחה גבוהים בהשוואה לטיפולים השמרניים. שיעור חזרת הבעיה לאחר הטיפול בלייזר נמוך יחסית. 

יבלות בכף הרגל

טיפול ביבלות קשות ורכות

הטיפול השמרני ביבלות יתבצע באמצעות פדיקור מיוחד המיועד לטיפול ביבלות, שימוש במדרסים להורדת הלחץ המופעל על כף הרגל, שימוש בפדים לריכוך האזור ומניעת החיכוך ועוד. במצבים בהם הטיפול השמרני נכשל, יישקל פתרון ניתוחי.

הטיפול הניתוחי ביבלות  מטפל בעיוות העצם שגורם להתפתחות היבלת. ניתוח זה מתאים למטופלים אשר סובלים מכאבים קיצוניים עקב היבלות והחיכוך המתמיד. כמו כן, ההליך הכירורגי מתאים במיוחד לחולי סוכרת הסובלים מיבלות והוא אף עשוי לסייע במניעת הסיבוכים השונים שעלולים להתפתח כתוצאה מהיבלת, בהם פצעי לחץ והתפתחות זיהומים. הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית ובמהלכו מתקן הפודיאטור המומחה את עיוות העצם אשר גורם לבעיה. יש לציין כי הניתוח לתיקון בליטת העצם יפתור את הבעיה ברוב המקרים והוא אף עשוי למנוע לחלוטין את חזרת היבלת.

ניתוח להסרת היבלת הוויראלית

במידה והטיפולים השמרניים נכשלו יהיה צורך בניתוח לעקירת שורש היבלת. ההליך הכירורגי מתבצע במרפאת הפודיאטור המומחה תוך הרדמה מקומית. במהלכו מסיר הרופא המטפל את שורש היבלת וכך עוקר את הנגע הוויראלי מיסודו. אחוזי הצלחת הניתוח גבוהים ועומדים על כ-88%.

טיפול בחומצה או בחנקן נוזלי

הטיפול השמרני ביבלת ויראלית מגוון וכולל טיפול מקומי באמצעות חומר חומצתי או הקפאת הווירוס בעזרת חנקן נוזלי. טיפולים אלה גורמים להרס התאים הנגועים בווירוס.

איך אפשר למנוע יבלות בכף הרגל

על מנת למנוע יבלות כדוגמת יבלת הקאלוס או יבלת הקורן יש מספר פעולות שביכולתכם לעשות:

פעולה 1# – הקפידו על נעילת נעליים שמתאימות לכם

חשוב לזכור שהנעליים אותן אנו נועלים, לא משמשות רק ליופי אלא גם לשמירה על הבריאות. הקפדה על נעל מתאימה, במיוחד לעבודה, הליכה או פעילות ספורטיבית, יכולה לא רק לסייע לכם למנוע הופעה של יבלות, על גם למנוע כאבים נוספים.

כך למשל, אם בעת רכישת נעל חדשה, אתם חשים שהבוהן באחת הרגליים נוגעת בקצה הנעל, אל תתפשרו. בקשו חצי מידה / מידה יותר. 

פעולה #2 – הקפידו על גרביים נוחות ואיכותיות

מלבד לנעל, גם לגרב יש תפקיד חשוב בשמירה על הבריאות. אם תקפידו על גרביים נוחות, לא לוחצות ולא מהודקות, תוכלו להעלות את הסיכויים למניעת יבלת. בנוסף, ההמלצה היא גם להמנע מגרב עם תפרים. שכן התפר יכול להגביר את החיכוך של כף הרגל עם הגרב והנעל.

פעולה #3 – תנו תשומת לב לכף הרגל שלכם

אם אתם נוטים לעמוד על הרגליים למשך פרק זמן ארוך, אפשרו לרגליים מנוחה במהלך הערב.

בנוסף, שמירה על הגיינת כף הרגל, תוכל לסייע לכם למנוע יבלות. לכן, הקפידו לשטוף היטב את אזור כף הרגל, וכן במידה ואתם מתקלחים במקלחות משותפות / ציבוריות, השתמשו בכפכפים. הקפדה זו תסייע לכם לשמור על בריאות הרגל, מראה רענן וכן מניעת פטריות.

פעולה #4 – משתמשים בעקבים? אל תתפשרו על איכות

אם אתן משתמשות בעקבים, חשוב מאוד להשתמש בעקב איכותי. לא זו בלבד, הקפידו כי לעקב יהיה כריות בכף הרגל, וכן השתמשו במדרסים במידת הצורך. כי מעבר ליופי, גם בריאות הרגל חשובה לא פחות.

פעולה #5 – סובלים מזרימה לקויה של הדם או מכף רגל סוכרתית? עשו התאמות רצויות

במידה ואתם סובלים מאחת או יותר התופעות שציינו מומלץ לבצע התאמות על מנת לשמור על כף הרגל. כך למשל, שימוש בנעל ללא תפרים כלל או עם מעט תפרים, יעזור לכם להתמודד עם הסיכון ליבלת.

בנוסף, במידת הצורך, העזרו במומחה אורתופדיה כדי לקבל טיפים מקצועיים נוספים.

יבלות בכף הרגל – הגיע הזמן לשים לזה סוף

עם למעלה מ 30 שנות ניסיון,  התמחות בפודיאטריה כירורגית ומאות לקוחות מרוצים, אנחנו מזמינים אתכם למרפאת ד"ר אנדי קרף על מנת לטפל בצורה הטובה ביותר ביבלות בכף הרגל.

אנו מאמינים ב:

  • מקצועיות – אנו מזמינים אתכם לפגוש את ד"ר קרף, מומחה לבעיות כף הרגל, בעל ידע רב וניסיון רב בתחום. טיפול מקצועי ביבלת בכף הרגל, הוא כזה שמאבחן נכון את הבעיה, בוחן את אפשרויות הטיפול השונות, ולבסוף – נותן לכם את הטיפול הטוב ביותר.
  • שירות אישי – צוות המרפאה שלנו זמין לכם לאורך כל תהליך הטיפול מא' ועד ת'. הצוות עומד לרשותכם בעבור כל בעיה, שאלה והתיייעצות. בעזרת צוות שתומך בכם, תוכלו להיות בטוחים כי אתם בידיים טובות.
  • שיתופי פעולה – המרפאה של ד"ר אנדי קרף עובדת בשיתוף פעולה עם הביטויים הבאים: הראל ביטוח, כלל בריאות, מגדל ואיילון וזאת על מנת להקל עליכם ולסייע לכם בתשלום הטיפול

אנדי קרף, D.P.M, פודיאטור מנתח, מטפל במסירות במטופלים רבים הסובלים מבעיות שונות והכאבים בכף הרגל.

צרו קשר עם אנדי קרף, פודיאטור מנתח

דילוג לתוכן